مکان شما:

پلتفرم داده‌های مشتری (CDP) در وب انگیج

شاید تاکنون چنین تجربه ای را در خرید داشته اید. فرض کنید قصد خرید یک دوربین عکاسی را دارید. ابتدا با جستجو در گوگل مدلهای مختلف آن را در سایت های مختلف بررسی می کنید. تصاویر و ویدیو های یک یا چند نوع دوربین عکاسی را براساس اولویت ها و موارد دلخواه خود می بینید و نظرات کاربران و خریداران  را می خوانید.

چندین بار با فروشگاه آنلاینی که از آن خرید نهایی را انجام داده اید صحبت می کنید و سوالات خود را درباره امکانات، گارانتی، قیمت، نحوه ارسال کالا و … از طریق چت زنده سایت، تماس تلفنی، ایمیل، واتساپ و …. می پرسید.

ممکن است متوجه شده باشید که هر تعامل با آن شرکت منجر به تجربه ای می شود که برای شما شخصی تر به نظر می رسد. تبلیغاتی که در وبسایت های مختلف می دیدید به دوربین عکاسی موردنظر شما مربوط می شود، وب سایت ممکن است تغییرات ظریفی ایجاد کرده باشد تا شخصی تر به چیزی باشد که به دنبال آن هستید، و پیگیری ایمیل آنها، علیرغم اینکه خودکار بود، به نظر می رسد که برای شما ساخته شده است.

اما شرکت ها چگونه این تجربیات شخصی سازی شده را برای کاربران ایجاد می کنند؟ در واقع شرکت ها با کمک مارکتینگ اتومیشن و پلتفرم داده های مشتری (CDP) بازاریابی خود را برای شما شخصی سازی می کنند.

پلتفرم داده‌های مشتری (CDP) چیست؟

Customer Data Platform یا پلتفرم داده‌های مشتری (CDP) یک سیستم نرم‌افزاری است که داده‌های مشتری را از منابع مختلف جمع‌آوری و مدیریت می‌کند تا یک پایگاه داده مشتری یکپارچه، پایدار و در دسترس ایجاد کند. این پلتفرم برای جمع آوری، ادغام و سازماندهی داده های مشتری از چندین نقطه تماس یا ورودی مختلف مانند وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه، سیستم های CRM، پلت فرم های رسانه های اجتماعی و موارد دیگر طراحی شده است.

هدف اصلی یک CDP ایجاد یک دید جامع و یکپارچه از هر مشتری در سراسر کانال ها و دیوایس ها است و سازمان ها را قادر می سازد تا مشتریان خود را بهتر درک کنند و با آنها تعامل داشته باشند. یک CDP با ادغام داده‌ها از منابع مختلف، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا درکی بهتر از رفتار، ترجیحات و تعاملات مشتری به دست آورند، که می‌تواند برای اجرای کمپین‌های بازاریابی شخصی سازی شده، بهبود تجربیات مشتری و تصمیم‌گیری‌های تجاری مبتنی بر داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در اینجا برخی از ویژگی ها و قابلیت های کلیدی که معمولاً توسط CDP ها ارائه می شود آورده شده است:

یکپارچه سازی داده ها: CDP ها می توانند داده ها را از منابع مختلف جمع آوری و ادغام کنند، از جمله داده های تراکنش، داده های CRM، داده های جمعیتی، داده های رفتاری از منابع خارجی.

یکسان سازی داده ها: CDP ها با تطبیق و ادغام رکوردهای داده از منابع مختلف، یک پروفایل یکپارچه برای مشتری ایجاد می کنند. این پروفایل یکپارچه شامل ویژگی‌هایی مانند اطلاعات تماس، سابقه خرید، جزئیات جمعیتی، معیارهای تعامل و موارد دیگر است.

تشخیص هویت: CDP ها از تکنیک‌های تشخیص هویت برای تطبیق و اتصال داده‌های مشتری در دیوایس ها، پلتفرم‌ها و نقاط تماس استفاده می‌کنند که به ایجاد یک درک جامع از تعاملات مشتری کمک می کند.

تقسیم بندی و ایجاد مخاطب هدف : CDP ها بازاریابان را قادر می سازند تا مشتریان را بر اساس ویژگی ها و رفتارهای مختلف تقسیم بندی کنند و به آنها امکان می دهد بخش های مخاطب هدفمند را برای کمپین های بازاریابی شخصی سازی شده ایجاد کنند.

پردازش بی‌درنگ داده: بسیاری از CDP‌ها دارای قابلیت‌های پردازش لحظه ای هستند که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های مشتری را در لحظه جمع‌آوری و پردازش کنند و تجربیات شخصی‌سازی شده و پیام‌های بازاریابی را به موقع ارائه دهند.

حریم خصوصی: CDP ها اغلب ابزارها و ویژگی هایی را برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده ها و مطابقت با مقرراتی مانند GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده ها) و CCPA (قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا) ارائه می دهند. CDPها عملکردهای مدیریت داده را برای مدیریت دسترسی به داده، مدیریت رضایت و سیاست های حفظ داده ارائه می دهند.

ادغام با ابزارهای بازاریابی: CDP ها می توانند با سایر سیستم ها و ابزارهای بازاریابی مانند پلت فرم های اتوماسیون بازاریابی، نرم افزار بازاریابی ایمیلی، سیستم های CRM و پلت فرم های تبلیغاتی ادغام شوند تا از داده های مشتری برای کمپین های بازاریابی شخصی سازی شده و تبلیغات هدفمند استفاده کنند.

ویژگی های CDP  وب انگیج چیست؟

از جمله ویژگی های CDP در مارکتینگ اتومیشن وب انگیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکپارچه‌سازی داده‌ها: یک CDP باید دارای قابلیت‌های قدرتمند برای یکپارچه‌سازی و جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف، از جمله کانال‌های آنلاین و آفلاین، فرمت‌های مختلف داده، و سیستم‌های شخص ثالث باشد. باید بتواند هم پردازش دسته ای و هم انتقال داده ها را درلحظه انجام دهد.

یکسان سازی داده ها: CDP باید برای ایجاد یک نمایه مشتری یکپارچه، توانایی ادغام داده ها از منابع، پلتفرم ها و دستگاه های مختلف را داشته باشد و باید هویت قابل اعتمادی را ارائه دهد تا تعاملات با مشتری را به طور دقیق متصل کند.

مقیاس پذیری و عملکرد: CDP باید بتواند حجم زیادی از داده ها را مدیریت کند و پردازش و بازیابی کارآمد داده را ارائه دهد. باید توانایی مقیاس پذیری را با رشد داده های سازمان و پایگاه مشتری داشته باشد.

تقسیم‌بندی پیشرفته و ایجاد مخاطب: CDP باید قابلیت‌های تقسیم‌بندی قدرتمندی را ارائه دهد، که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا بخش‌های مخاطبین هدف و پویا را بر اساس ویژگی‌ها و رفتارهای مختلف ایجاد کنند. توانایی ایجاد بخش ها در لحظه می تواند بسیار ارزشمند باشد.

فعال‌سازی بی‌درنگ داده: CDP باید قابلیت‌های فعال‌سازی داده‌های بلادرنگ را ارائه دهد، و بازاریابان را قادر می‌سازد تا از بینش مشتری برای شخصی‌سازی فوری در کانال‌های متعدد، مانند وب‌سایت‌ها، برنامه‌های موبایل، ایمیل و پلتفرم‌های تبلیغاتی استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل پیشرفته: CDP باید تجزیه و تحلیل قوی و ویژگی های گزارش، از جمله بصری سازی داده ها یا Data Visualization ، تجزیه و تحلیل سفر مشتری، و مدل سازی پیش بینی ارائه دهد. این باید سازمان ها را قادر سازد تا بینش های قابل اجرا را از داده های مشتری برای هدایت استراتژی های بازاریابی و تصمیمات تجاری به دست آورند.

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها: CDP باید حریم خصوصی و امنیت داده ها را در اولویت قرار دهد و ویژگی های مدیریت داده، مطابقت با مقررات مربوطه و رمزگذاری داده ها را ارائه دهد. باید ابزارهایی برای مدیریت رضایت، کنترل های دسترسی به داده ها و مسیرهای حسابرسی فراهم کند.

اکوسیستم یکپارچه سازی: یک CDP باید انعطاف پذیری لازم برای ادغام با سایر ابزارهای بازاریابی، سیستم های CRM، پلتفرم های تحلیلی و پلتفرم های تبلیغاتی را داشته باشد. باید APIها و اتصالات از پیش ساخته شده را برای تسهیل تبادل یکپارچه داده ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر

مطالب منتخب

آخرین مطالب وبلاگ