مکان شما:
بازاریابی موتور جستجو یا SEM چیست؟

بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) یک روش تبلیغاتی است که به کسب و کارها کمک می کند تا در نتایج جستجو قرار بگیرند. همانند بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی موتورهای جستجو کمک می کند تا نحوه رتبه بندی محتوا توسط موتورهای جستجو را بهبود بخشند.

SEM به شرکت ها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو به مخاطبان معرفی کنند. این رویکرد با SEO متفاوت است. SEO بر بهینه سازی محتوا براساس الگوریتم های موتورهای جستجو تمرکز دارد تا محتوا در رتبه بالایی در نتایج جستجو قرار گیرد.

گوگل، بینگ و یاهو محبوب ترین موتورهای جستجو هستن که هر کدام از یک فرآیند مزایده برای تعیین رتبه تبلیغات SEM در نتایح جستجو یا SERP خود استفاده می کنند.

سئو در مقابل بازاریابی موتور جستجو

سئو با ساختاردهی محتوا و انجام بهینه سازی برای موتورهای جستجو به نمایش محتوا در نتایج جستجوی گوگل و بهبود رتبه محتوا در نتایج گوگل کمک می کند. 

سئو بر مبنای عوامل بعضا ناشناخته و شناخته شده ای است که موتورهای جستجو برای رتبه بندی محتوا از آنها استفاده می کنند. 

روش های سئو برای همگام شدن با الگوریتم‌های در حال توسعه موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر است. 

یک استراتژی سئوی موفق به ایجاد محتوای مفید و معتبر متکی است. متخصصان سئو برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو، اقداماتی مانند موارد زیر را انجام می دهند:

  • افزایش تعداد لینک هایی که به وبسایت ارجاع می دهند که به عنوان بک لینک نیز شناخته می شود؛
  • شناسایی و افزودن کلمات کلیدی مرتبط به محتوا؛
  • بهبود سیگنال های اعتبار سایت از جمله امنیت وبسایت، میزان ترافیک سایت و تعامل کاربر؛
  • اطمینان از اینکه وب سایت یک تجربه کاربری خوب (UX) ارائه می دهد؛

اما SEM بیشتر بر استفاده از تبلیغات پولی برای افزایش ترافیک از طریق خدماتی مانند تبلیغات گوگل یا تبلیغات بینگ تمرکز دارد. SEM با تحقیق کلمات کلیدی شروع می شود.

با تحقیق کلمات کلیدی می توان کلیدواژه هایی را که مخاطبان کسب و کار جستجو می‌کنند را شناسایی کرد. سپس برای نمایش تبلیغ سایت در نتایج جستجو، لیست کلمات کلیدی مورد نظر را به موتور جستجو ارائه داد.

موتور جستجو از این لیست برای نمایش وبسایت در نتایج جستجو استفاده می کند و با در نظر گرفتن قیمت در نظر گرفته شده برای هر کلیک و سایر فاکتورها، یک مزایده با سایر رقبا برگزار می کند.

نتایج جستجوی پولی SEM در بالا و یا پایین 10 نتیجه هر جستجو در هر صفحه قرار می گیرند و در بالای نتیجه عنوان sponsored نمایش داده می شود.

اهمیت بازاریابی موتور جستجو

استراتژی های بازاریابی SEM به دلایل زیر مهم هستند:

بازاریابی دیجیتال: خرید آنلاین یکی از محبوب ترین روش های خرید است. کمپین های SEM سودآورترین کلمات کلیدی را هدف قرار می دهند.

نرخ تبدیل بالا: یکی از بزرگترین مزیت‌های بازاریابی SEM این است که محصولات یا خدمات را درست در زمانی که مشتری آماده خرید است، در معرض دید آنها قرار می‌دهند. به طور مثال، با تبلیغ کلمه کلیدی محصولی مانند “غذاساز”، مشتریانی که به دنبال خرید آنلاین غذاساز هستند؛ تبلیغ محصول شرکت را مشاهده می کنند. با SEM، شانس اینکه بازدید کنندگانی که بر روی یک تبلیغ کلیک می‌کنند، بخواهند خرید انجام دهند، بالاتر است و نرخ تبدیل مشتری افزایش می یابد.

سرعت در نتیجه گیری: استراتژی SEM افزایش ترافیک سریعتری نسبت به SEO دارد. SEO نیاز به صرف زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و شکل دادن به محتوا و ساختار سایت دارد.

مدل PPC: مدل PPC که مخفف پرداخت به ازای کلیک است؛ یک استراتژی مقرون‌به‌صرفه است که کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد تنها زمانی پرداخت کنند که روی آگهی‌شان کلیک می‌شود. کسب‌و‌کارها همچنین می توانند با تعیین حداکثر هزینه به ازای هر کلیک (CPC) و بودجه روزانه، میزان هزینه خود را کنترل کنند.

بهبود رتبه ارگانیک و سیگنال های اعتماد: افزایش ترافیک به یک صفحه از طریق تبلیغات پولی در نهایت ترافیک کلی را افزایش می دهد و سیگنال های اعتماد در رتبه بندی گوگل را بهبود می دهد. اگر یک محصول در یک کمپین SEM به اندازه کافی خوب عمل کند، می تواند از نظر ارگانیک در SERP رتبه بالایی داشته باشد.

تقسیم بندی یا سگمنتیشن: علاوه بر کلمات کلیدی، کمپین‌های SEM می‌توانند موقعیت جغرافیایی، زبان، سن، جنسیت و … را مورد هدف قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که کسب و کارها فقط به کاربرانی دسترسی پیدا می‌کنند که ممکن است به محصول یا خدمات آنها علاقه مند باشند.

بینش عمیق: ابزارهایی مانند Google Analytics، گزارش های بسیار دقیقی در مورد وضعیت کمپین های SEM در لحظه ارائه می دهند. این گزارش ها، بینش های مفیدی را در مورد نحوه عملکرد تبلیغات کمپین SEM ارائه می دهد و به کسب‌و‌کارها کمک می کند تا با تجزیه و تحلیل این گزارشات بتوانند کمپین‌های خود را بهبود بخشند.

نحوه رتبه بندی تبلیغات در نتایج جستجو

در گوگل، بینگ و یاهو، تبلیغات باید از طریق یک فرآیند مزایده انجام شود. هر بار که کاربر یک کلمه کلیدی را جستجو می کند تبلیغ دهندگان در یک مزایده شرکت می کنند که رتبه آنها بر اساس چند فاکتور، مشخص می شود. به عنوان مثال، در مزایده تبلیغاتی گوگل از عوامل متعددی برای تعیین رتبه استفاده می شود. از جمله امتیاز کیفی که یک تبلیغ در Google Ads کسب می کند.

کمپین های SEM با مبالغ بالای در نظر گرفته شده به ازای هر کلیک، لزوما رتبه اول را کسب نمی کنند. به عنوان مثال اگر به ازای هر کلیک مبلغ 1000 دلار را درنظر بگیرید ممکن است رقبای شما با هزینه هایی بسیار کمتر، میزان نمایش بیشتر و رتبه های بهتری را در نتایج جستجو داشته باشند چرا که فاکتورهای مهم دیگری نیز در رتبه بندی نتایج دخیل است. 

رقبا با پیشنهاد مبالغ کمتر می توانند در صورتی که محتوای آنها مرتبط تر باشد، رتبه بهتری را در نتایج از آن خود کنند. همچنین، برخی از عواملی که رتبه بندی ارگانیک موتورهای جستجوی را تعیین می کنند، در مزایده گوگل نیز نقش دارند، مانند سیگنال های اعتماد و ترافیک وب.

هنگامی که یک کمپین SEM کلمات کلیدی مورد نظر را شناسایی کرد، می تواند برای آن کلمات کلیدی وارد مزایده شود. مزایده موتورهای جستجو به طور کلی این چهار مرحله را دنبال می کند:

مناقصه: کمپین SEM حداکثر مبلغی را که حاضر است برای یک کلمه کلیدی بپردازد را وارد می کند.

امتیاز کیفیت: پلتفرم هایی مانند Google Ads بر اساس میزان رقابت در کلمه کلیدی، UX وب سایت، میزان مفید بودن محتوای صفحه فرود و محتوای تبلیغات مانند شماره تلفن و لینک هایی که ممکن است برای بازدیدکنندگان مفید باشد، وب سایت را رتبه بندی می کند.

ملاحظات زمینه ای: از آنجا که مزایده، هر بار که کاربر جستجو می کند اتفاق می افتد، موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ نیز اطلاعات زمینه ای را در تعیین رتبه یک آگهی در نظر می گیرند. این موارد شامل موقعیت مکانی جستجوگر، تاریخچه جستجو، زمان جستجو، دستگاه مورد استفاده برای جستجو و سایر تبلیغات و نتایج جستجوی ارگانیک در صفحه است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر

مطالب منتخب

آخرین مطالب وبلاگ