مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی یک راهکار جدید برای اجرای هدفمند کمپین های بازاریابی با بیشترین بازدهی است.
در آغاز پیدایش دیجیتال مارکتینگ و زمانی که هنوز ابزارهای آن به شکل کنونی مورد استفاده شرکت ها قرار نگرفته بود، کمپین های تبلیغاتی مثل ارسال انبوه ایمیل و پیامک، بازدهی بسیار بالایی داشتند. کاربران با دیدن پیامک و یا ایمیل تبلیغاتی به راحتی کلیک می کردند و با کمپین های تبلیغاتی تعامل بسیار خوبی داشتند.
اما امروزه کاربران با انواع کمپین های مختلف پیامکی، ایمیلی، پوش نوتیفیکیشن و … از شرکت ها و سازمان های مختلف مواجهند که این موضوع باعث شده است که حتی در تبلیغات هدفمند که در آنها انواع خصوصیات مانند سن، جنسیت، محل سکونت،… در نظر گرفته شده است؛ میزان نرخ تبدیل یا کانورژن پایین باشد و به خرید محصول منجر نشود.
با وجود این حجم از تبلیغات، تلاشهای بازاریابی شکل جدیدی پیدا کرده است و با معرفی مارکتینگ آتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی و با بهبود عناصر هدفمندی تبلیغات و شخصیسازی کمپین، گام موثری در افزایش تعامل و نرخ تبدیل در فرآیندهای بازاریابی ایجاد کرده است.
در ویدیو بالا که از دوره مارکتینگ اتومیشن Brad Batesole انتخاب شده است؛ به طور خلاصه به اهمیت آتومیشن در بازاریابی پرداخته شده است.
شخصیسازی در مارکتینگ اتومیشن چیست؟
شاید بار اولی است که واژه شخصیسازی به گوش شما میخورد. با استفاده از نرم افزارها و پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن مثل وب انگیج شما می توانید با انتخاب ویژگی های مختلف افراد، پیشنهادهای بازاریابی را به صورت اختصاصی برای هر فرد درنظر بگیرید و فرآیندهای بازاریابی را به صورت خودکار و بدون صرف زمان زیاد برای شخصی سازی آنها اجرا کنید.
نمونه های این تبلیغات شخصیسازیشده را در تبلیغات شرکت های بزرگی مثل اسنپ، دیجی کالا و … می بینیم. این تبلیغات با نام شما شروع می شود و در ادامه پیشنهاد خرید محصول یا پیشنهاد اتمام پروسه خرید را می دهد.
به طور مثال کالاهای خود را در سبد خرید قرار داده اید اما خرید خود را نهایی نکرده اید. با کمک اتوماسیون بازاریابی می توانید به فرد با ذکر نام، پیامی ارسال کنید تا حس بهتری را منتقل کنید و تجربه کاربر را بهبود دهید. نمونه هایی از این پیام های تبلیغاتی در ادامه آمده است:
- محمد عزیز کالای … در سبد خرید خود را با 10 درصد تخفیف و پیش از اتمام موجودی خریداری کنید.
- نازنین عزیز کالای … موجود شد. تا پیش از اتمام موجودی کالای خود را سفارش دهید.
- مسعود عزیز 20 درصد تخفیف در 3 سفر بعدی شما با کد تخفیف…. مهلت استفاده تا 2 تیر
اما اتوماسیون بازاریابی راهکارهای دیگری نیز در ادامه سفر مشتری دارد و با هر رفتار یا عمل کاربر می توانید پیام های مختلفی را برای وی ارسال کنید. فرض کنید که با وجود ارسال پیامک، فرد اقدام به خرید نکند؛ پس از یک هفته می توانید مجددا پیامی را برای او ارسال کنید. یا فرض کنید فرد خرید خود را انجام دهد؛ در مرحله بعدی می توانید پیشنهادهایی مرتبط با محصول قبلی را برای وی ارسال کنید.
نکته قابل توجه و شگفت انگیز این است که تمام این پروسه روی یک نقشه ترسیم شده است و به طور اتومات انجام می شود. بدون مارکتینگ اتومیشن انجام چنین پروسه ای به طور دستی تقریبا غیرممکن و ناشدنی است.
در ویس بالا کاربرد اتومیشن در فرآیند بازاریابی یک هتل، برای کاربری که قصد سفر به مشهد را دارد میشنوید.
کانال های بازاریابی مختلف در خدمت اتوماسیون بازاریابی
کسب و کارهای بزرگ معمولا از کانالهای مختلفی برای رساندن پیام خود به مشتریان و کاربران استفاده می کنند. این کانالها شامل:
- ایمیل مارکتینگ
- اس ام اس مارکتینگ
- پوش وبسایت
- پوش موبایل
- تعامل در واتساپ
- ریتارگتینگ فیسبوک
- ریتارگتینگ گوگل
است. البته بخاطر تحریم کمپین های فیسبوک در ایران قابل اجرا نیست.
اما با کمک مارکتینگ اتومیشن شما می توانید تمامی این کانال های بازاریابی را با هم استفاده کنید و کل فرآیند مارکتینگ را به شکل یکپارچه درآورید. می توانید درلحظه نتایج کمپین ها را بررسی کنید؛ کانالهای سودآور بازاریابی را شناسایی کنید؛ زمانهای طلایی ارسال پیام را تشخیص دهید و با بررسی رفتار کاربران و تحلیل آن به بازدهی غیرقابل باور برسید.
آمار و ارقام و نتایج شگفت انگیز اتوماسیون بازاریابی
طبق مطالعهای که توسط VentureBeat و Nucleus Research انجام شده است، شرکتهایی که از نرمافزار اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند، به طور متوسط 14.5 درصد افزایش بهرهوری فروش و کاهش 12.2 درصدی در هزینههای سربار بازاریابی خود دارند.
به نقل از Campaign Monitor نرخ کلیک در اتوماسیون ایمیل 196% بیشتر است. همچنین طبق مطالعه DMA در حوزه اتومیشن ایمیل، کمپین های ایمیل خودکار 320 درصد بیشتر از کمپین های غیر خودکار درآمد ایجاد می کنند.
افزایش درآمد با بخشبندی بازار
تقسیم بندی و شخصی سازی عوامل کلیدی در بازاریابی ایمیلی موفق هستند. ابزارهای اتوماسیون به کسب و کارها این امکان را می دهند که لیست های ایمیل خود را بر اساس معیارهای مختلف، مانند جمعیتشناسی، رفتار خرید قبلی، یا سطح تعامل، تقسیم بندی کنند. طبق گزارش کمپین مانیتور، کمپین هایی که در آنها بخشبندی یا تقسیم بندی گروههای مشتریان صورت گرفته است؛ افزایش 760 درصدی درآمد از کمپین ها را به دنبال داشته اند.
صرفه جویی در زمان با کاهش کارهای تکراری
به نقل از Ascend، نزدیک به 68 درصد از بازاریابان معتقدند که صرفه جویی در زمان بزرگترین مزیت اتوماسیون بازاریابی است. درواقع مارکتینگ اتومیشن باعث صرفهجویی در زمان و جلوگیری از انجام کارهای تکراری میشود.
نرمافزار اتوماسیون بازاریابی، کارهای زمانبر مختلف، مانند ورود دادهها، زمانبندی کمپین و امتیازدهی سرنخ را خودکار میکند. به عنوان مثال، به جای وارد کردن دستی داده های مشتری در یک سیستم CRM، ابزارهای اتوماسیون می توانند به طور خودکار داده ها را از چندین منبع جمع آوری و سازماندهی کنند و در زمان به شکل قابل توجهی صرفه جویی کنند و خطر خطای انسانی را کاهش دهند.
اتوماسیون بازاریابی باعث بهبود کارایی در اجرای کمپین میشود. شما می توانید با کمک ابزارهای اتوماسیون قالبهای پیش فرضی برای اجرای کمپینهای بازاریابی تهیه کنید.
با ایجاد قالبها و گردشهای کاری (Workflow) برای فعالیتهای بازاریابی مختلف، مانند کمپینهای ایمیل، پستهای رسانههای اجتماعی و ایجاد صفحه فرود، دیگر نیازی به شروع از صفر برای هر طراحی کمپین نیست و باعث صرفه جویی در زمان می شود. گزارش مارکتو نشان میدهد؛ شرکت هایی که از اتوماسیون برای گردش کار بازاریابی خود استفاده می کنند، زمان صرف شده برای کارهای تکراری را به طور متوسط 12.2 ساعت در هفته کاهش می دهند.
ردیابی کمپین و بهبود مداوم
علاوه بر این، اتومیشن تیمهای بازاریابی را قادر میسازد تا دید و کنترل بهتری بر کمپینهای خود داشته باشند. قابلیتهای نظارت و گزارش بیدرنگ ارائهشده توسط ابزارهای اتوماسیون به بازاریابان این امکان را میدهد تا عملکرد کمپینهای خود را ردیابی کنند، تصمیمات مبتنی بر دادهها را اتخاذ کنند و تنظیمات را درلحظه انجام دهند. این امر نیاز به جمعآوری و تجزیه و تحلیل دستی دادهها را از بین میبرد و بازاریابان را قادر میسازد تا به سرعت عمل کرده و کمپینهای خود را برای نتایج بهتر بهینه کنند.
نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی انجام تست A/B را آسان میکنند و به کسبوکارها این امکان را میدهند تا انواع مختلف کمپینها و محتوای خود را آزمایش کنند. با آزمایش عناصر مختلف مانند عناوین موضوع، دکمههای فراخوان یا قالبهای محتوا، کسبوکارها میتوانند کمپینهای خود را برای تعامل و تبدیل بالاتر بهینه کنند. طبق مطالعه Optimizely، شرکتهایی که از تست A/B استفاده میکنند، نسبت به شرکتهایی که این کار را نمیکنند، ۲۰ درصد رشد درآمد بیشتری دارند.
تولید و پرورش سرنخ
تولید سرنخ و پرورش موثر سرنخ برای رشد کسب و کار حیاتی است. اتوماسیون به کسبوکارها این امکان را میدهد تا با استفاده از تکنیکهای پیچیده امتیازدهی و تقسیمبندی سرنخ، بازدهی بالاتری از تولید سرنخ داشته باشند. همچنین امکان ارتباط شخصیسازیشده و به موقع با مشتریان بالقوه را فراهم می کند که در نهایت منجر به نرخ تبدیل بالاتر و افزایش درآمد می شود.
امتیازدهی سرنخ براساس ویژگیها و اقدامات انجام میشود و با اولویتبندی و تمرکز تلاشها بر روی امیدوارکنندهترین سرنخها منجر به بهبود نرخ تبدیل میشود. تحقیقات Annuitas نشان میدهد که سرنخهای پرورشیافته ۴۷ درصد خریدهای بزرگتری انجام میدهند.
طبق تحقیقات Forrester، شرکتهایی که روی پرورش سرنخ (Lead Nurturing) تمرکز میکنند؛ 50 درصد سرنخهای آماده فروش بیشتر با 33 درصد هزینه کمتر تولید میکنند.
افزایش تعامل و حفظ مشتری
درگیر و راضی نگه داشتن مشتریان برای موفقیت بلندمدت بسیار مهم است. اتوماسیون نقشی اساسی در ارائه پیامهای هدفمند و مرتبط در کانالهای مختلف بازاریابی ایفا میکند و اطمینان حاصل میکند که مشتریان اطلاعات مناسب را در زمان مناسب دریافت میکنند. علاوه بر این، اتومیشن امکان پیگیری خودکار و شخصیسازی تجربه مشتری را فراهم می کند. روابط قوی تر با مشتری، رضایت و وفاداری را تقویت می کند.
بر اساس مطالعه ای که توسط هاروارد بیزینس ریویو انجام شده است، افزایش نرخ حفظ مشتری تنها به میزان 5 درصد می تواند منجر به افزایش 25 تا 95 درصدی سود شود.
به نقل از بافر طبق مطالعه ای که توسط Lenskold Group انجام شده است، 63 درصد از شرکت هایی که از رقبای خود پیشی گرفته اند، به طور گسترده از اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنند.
در ادامه به توضیح برخی از مفاهیم کلیدی در اتوماسیون بازاریابی می پردازیم:
ایونت ها در مارکتینگ اتومیشن
ایونت ها یا رویدادها در فرآیند مارکتینگ اتومیشن نقش بسیار مهم دارند.
با کمک ایونت می توانیم بفهمیم کدام کاربران در سایت ثبت نام کرده اند، هر کاربر چه کالاهایی را مشاهده کرده، چه کالاهایی را در سبد خرید خود قرار داده، کدام کاربران خرید خود را نهایی کرده اند و کدام کاربران در مرحله پرداخت انصراف داده اند. با توجه به این رویدادها می توان برای هر کدام از این گروه افراد، نقشه سفر مشتری یا جرنی مختلفی را تهیه کنیم.
ردیابی رویدادها یا ایونت ها در اتوماسیون بازاریابی
ردیابی ایونت در اتوماسیون بازاریابی با هدف نظارت و بررسی رویدادهای خاصی که در یک وب سایت یا در یک کمپین بازاریابی دیجیتال رخ می دهد صورت می گیرد و شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تعاملات و رفتارهای کاربر برای به دست آوردن بینش و بهینه سازی تلاش های بازاریابی است.
با ردیابی رویداد، کسبوکارها میتوانند فعالیتهای مختلفی را که کاربران انجام میدهند، مانند کلیک کردن روی یک دکمه، ارسال فرم، دانلود فایل، تماشای ویدیو یا تکمیل خرید را ردیابی و ضبط کنند.
رویدادها را می توان بر اساس اعمال یا رفتارهای مورد نظر برای ردیابی به انواع مختلفی دسته بندی کرد. برای مثال، رویدادهای تبدیل (مانند تکمیل خرید)، رویدادهای تعامل (مانند تماشای یک ویدیو)، رویدادهای ارسال فرم، رویدادهای کلیک و … . تعیین رویدادهای خاص برای ردیابی به اهداف بازاریابی بستگی دارد.
ردیابی رویداد به کسبوکارها اجازه میدهد تا دادههای ارزشمند مربوط به رفتار، اولویتها و تعامل کاربر را جمعآوری کنند. این داده ها می تواند شامل اطلاعاتی مانند زمان و تاریخ رویداد، صفحه خاصی که رویداد در آن رخ داده، اطلاعات جمعیت شناسی کاربر و هر گونه داده سفارشی مرتبط با رویداد باشد.
هنگامی که رویدادها ردیابی می شوند و داده ها جمع آوری می شوند، می توان اطلاعات را تجزیه و تحلیل نمود تا بینشی در مورد رفتار و ترجیحات کاربر به دست آوریم. این تجزیه و تحلیل به درک نحوه تعامل کاربران با کمپینهای بازاریابی کمک میکند. به این ترتیب می توان فهمید کدام رویدادها منجر به تبدیل یا تعامل میشوند و در کجا میتوان برای بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی بهبودهایی انجام داد.
دادههای ردیابی رویداد را میتوان در جریانهای کاری اتوماسیون بازاریابی برای ارسال پیامها، پیشنهادها یا اقدامات شخصیسازیشده بر اساس رفتارهای خاص کاربر مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال، اگر کاربر سبد خرید را رها کند، میتوان یک ایمیل خودکار برای یادآوری تکمیل خرید به او ارسال کرد.
به طور کلی، ردیابی رویداد در اتوماسیون بازاریابی، کسبوکارها را قادر میسازد تا تعاملات کاربر را ردیابی و اندازهگیری کنند، مخاطبان خود را بهتر درک کنند، و تلاشهای بازاریابی را برای ارائه تجربیات هدفمند و شخصیشدهتر بهینهسازی کنند. با نظارت بر رویدادها، کسبوکارها میتوانند تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند و استراتژیهای بازاریابی خود را برای ایجاد تعامل، تبدیلها و در نهایت رشد کسبوکار ارتقا دهند.
نقشه سفر مشتری یا جرنی در مارکتینگ آتومیشن
سفر مشتری که به عنوان سفر خریدار نیز شناخته می شود، به فرآیندی اشاره دارد که مشتری هنگام تعامل با یک شرکت یا برند طی می کند، از آگاهی اولیه تا ارزیابی پس از خرید. جرنی یا سفر مشتری راهی برای درک و ترسیم تجربه مشتری و نقاط تماس با کسب و کار است.
سفر مشتری معمولاً شامل چندین مرحله است که ممکن است بسته به صنعت و کسب و کار متفاوت باشد. اما یک چارچوب کلی برای سفر مشتری وجود دارد:
آگاهی: در این مرحله مشتری از نیاز یا مشکلی که دارد؛ از طریق کانال های مختلفی مانند تبلیغات، تبلیغ دهان به دهان، رسانه های اجتماعی یا موتورهای جستجو آگاه می شود. هدف کسب و کارها جلب توجه مشتریان بالقوه و ایجاد آگاهی از برند است.
در نظر گرفتن: در این مرحله، مشتری به طور فعال شروع به تحقیق و بررسی گزینه های مختلف برای رفع نیاز خود می کند. مشتریان اطلاعات جمع آوری می کنند، محصولات یا خدمات را با هم مقایسه می کنند، نظرات را می خوانند. در این مرحله شرکت ها باید محتوای مرتبط و مفیدی را برای کمک به مشتریان در فرآیند تصمیم گیری ارائه کنند و پیشنهادات خود را به عنوان راه حل های ارزشمند ارائه دهند.
تصمیم: در این مرحله، مشتری گزینه های خود را محدود می کند و تصمیم به خرید می گیرد. ممکن است عواملی مانند قیمت، ویژگی ها، شهرت، پشتیبانی مشتری و ارزش کلی را ارزیابی کنند. هدف کسب و کارها ارائه یک تجربه خرید یکپارچه و متقاعد کننده است که انتخاب محصول یا خدمات خود را برای مشتریان آسان می کند.
خرید: این مرحله شامل معامله واقعی است که در آن مشتری محصول یا خدمات انتخابی را خریداری می کند و می تواند به صورت آنلاین، در فروشگاه یا از طریق سایر کانال های فروش انجام شود. تجربه خرید باید برای مشتری روان، امن و راحت باشد.
پس از خرید: پس از انجام خرید، سفر مشتری ادامه می یابد. شروع به استفاده از محصول یا خدمات می کنند و نظرات و تجربیات خود را شکل می دهند. این مرحله فرصتی را برای کسب و کارها فراهم می کند تا با مشتریان تعامل کنند، پشتیبانی ارائه دهند و رضایت مشتری را تضمین کنند. تجربیات مثبت پس از خرید می تواند منجر به وفاداری مشتری، تکرار خرید و حمایت شود.
توجه به این نکته مهم است که سفر مشتری یک فرآیند خطی نیست. مشتریان می توانند در مراحل مختلف وارد شوند و همچنین ممکن است بین مراحل به عقب و جلو حرکت کنند. سفر هر مشتری منحصر به فرد است و تحت تأثیر ترجیحات، نیازها و شرایط فردی اوست.
برای درک بهتر و بهینه سازی سفر مشتری، مشاغل اغلب از ابزارهایی مانند نظرسنجی مشتری، تجزیه و تحلیل و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می کنند. با به دست آوردن بینش در مورد سفر مشتری، شرکتها میتوانند نقاط بحرانی را شناسایی کنند، نقاط تماس را بهینه کنند و تجربه شخصیتر و متناسبتر را به مشتریان خود ارائه دهند.
اتوماسیون بازاریابی می تواند نقش بسزایی در بهبود فرآیند سفر مشتری داشته باشد.
درپایان با ما همراه باشید تا با یک مثال مارکتینگ اتومیشن را توضیح دهیم.
فرض کنید فردی با نام سارا به دنبال خرید یک لپ تاپ جدید است اما اطلاعات بسیاری که به صورت آنلاین به دست آورده باعث سردرگمی و تردید وی شده است. مدام مدل های مختلف را مقایسه می کند و در پی آن است که لپ تاپی متناسب با نیازهای خاص خود انتخاب کند.
اما راه حل اتوماسیون بازاریابی چیست؟
توصیه های شخصی سازی شده محصول: از طریق اتوماسیون بازاریابی، می توان رفتار و تعاملات سارا را در وب سایت ردیابی کرد. از این دادهها میتوان برای تهیه توصیههای شخصیسازیشده محصول بر اساس ترجیحات او استفاده کرد. برای مثال، وبسایت میتواند بخش «توصیهشده برای شما» را نمایش دهد و مدلهای لپتاپهایی را به نمایش بگذارد که دارای رتبه بالایی هستند و با جستجوهای قبلی سارا مطابقت دارند.
کمپین های ایمیل خودکار: سارا ممکن است به مدل های لپ تاپ خاصی علاقه نشان داده باشد بارها صفحات این لپتاپها را مشاهده کرده باشد اما تصمیم نهایی را نگرفته است. با اتوماسیون بازاریابی، می توان یک کمپین ایمیل خودکار راهاندازی کرد که توسط اقدامات سارا برنامهریزی شده است. به عنوان مثال، اگر سارا یک لپتاپ به سبد خرید خود اضافه کند اما خرید را کامل نکند، میتواند یک ایمیل یادآوری دریافت کند که در آن اطلاعات اضافی، نظرات مشتریان، یا حتی تخفیف محدودی برای تشویق او به تصمیمگیری ارائه شود.
راهنمای مقایسه و بررسی: مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی همچنین می تواند فرآیند ارائه محتوای مفید به سارا را تسهیل کند. فروشگاه لپتاپ میتواند مجموعهای از ایمیلهای خودکار حاوی راهنمای مقایسه دقیق، ویژگیها، عملکرد و نظرات مشتریان، مدلهای مختلف لپتاپ را برای او ارسال کند. این راهنماها می توانند به سارا در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنند و به نگرانی هایی که ممکن است داشته باشد بپردازد.
14 کاربرد اتوماسیون بازاریابی
در ادامه به 14 کاربرد مهم مارکتینگ اتومیشن اشاره می کنیم:
1- بازاریابی ایمیلی:
کمپین های ایمیل خودکار به بازاریابان اجازه می دهد تا مخاطبان خود را تقسیم بندی کنند، پیام های شخصیسازیشده ارسال کنند و ایمیل هایی را بر اساس رفتار کاربر ارسال کنند و پیام به موقع و مرتبط به کاربر بفرستند.
2- پرورش سرنخ:
اتوماسیون بازاریابی به هدایت سرنخ ها در قیف فروش کمک می کند و با ارائه محتوای هدفمند بر اساس علایق و اقدامات کاربر کمک می کند و آنها را تا زمانی که به خرید منجر شود، حفظ می کند.
3- آنبردینگ مشتری:
خودکار کردن فرآیند آشناسازی مشتریان جدید با محصولات و خدمات باعث می شود که آنها اطلاعات و راهنمایی های مرتبط را دریافت و تجربه کلی آنها را از نام تجاری بهبود می بخشد.
4- امتیازدهی سرنخ:
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی میتوانند امتیازاتی را به سرنخها بر اساس تعامل و رفتار کاربر اختصاص دهند و به تیمهای فروش کمک کنند تا کاربران و مشتریان را اولویتبندی کنند.
5- تجزیه و تحلیل و گزارش:
اتومیشن می تواند داده ها را از کانال های بازاریابی مختلف جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند و اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد که به تصمیم گیری بهتر کمک می کند.
6- بازیابی سبد خرید رها شده:
کسبوکارهای آنلاین میتوانند از مارکتینگ اتومیشن برای ارسال یادآوری یا ایجاد انگیزه در مشتریانی که سبد خرید خود را رها میکنند، استفاده کنند و آنها را تشویق به تکمیل خرید کنند.
7- توصیههای محتوایی شخصیسازیشده:
اتوماسیون میتواند بر اساس سابقه مرور صفحات سایت یا اولویت و علاقمندی کاربران، توصیههای محتوایی مناسب را به آنها ارائه دهد و با این رویکرد تعامل و نرخ تبدیل را افزایش دهد.
8- نظرسنجی مشتری:
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی میتوانند بهطور خودکار نظرسنجی بازخورد را برای مشتریان ارسال کنند و به کسبوکارها در جمعآوری اطلاعات ارزشمند و بهبود محصولات یا خدمات خود کمک کنند.
9- تقسیمبندی و هدفگیری سرنخ:
اتوماسیون بازاریابی به کسبوکارها اجازه میدهد تا مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلف، مانند جمعیتشناسی، رفتار، یا سابقه خرید، تقسیمبندی کنند. این امر امکان ارسال پیام های هدفمند و اجرای کمپینهای بازاریابی شخصیسازیشده را فراهم می کند.
10- افزایش فروش:
اتومیشن در مارکتینگ می تواند فرصت هایی را برای فروش اجناس مکمل یا افزایش فروش به مشتریان فعلی بر اساس خریدها و رفتارهای گذشته آنها شناسایی کند و درآمد حاصل از هر مشتری را افزایش دهد. به طور مثال پیشنهاد قاب گوشی، به خریداران گوشی.
11- برنامههای حفظ مشتری و وفاداری:
برنامههای وفاداری خودکار میتوانند به مشتریان به ازای تعامل و خرید مداوم پاداش دهند، روابط بلندمدت را تقویت کنند و حفظ مشتری را چرخه عمر مشتری افزایش دهند.
12- تست و بهینهسازی A/B:
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی میتوانند تست A/B عناصر مختلف بازاریابی مانند عناوین موضوع، محتوا یا دکمههای فراخوان را برای بهینهسازی کمپینها برای عملکرد بهتر تسهیل کنند.
13- شخصیسازی وبسایت:
ابزارهای اتوماسیون میتوانند محتوای وبسایت و پیشنهادات را بر اساس تعاملات قبلی سفارشی کنند و تجربه شخصیسازیشدهتری برای کاربر فراهم کنند.
14- ردیابی منابع پربازده:
اتوماسیون بازاریابی میتواند منابعی را که منجر به تولید مشتری میشوند ردیابی کند و به بازاریابان این امکان را میدهد تا تلاشها را روی مؤثرترین کانالها و کمپینها متمرکز کنند.
اتوماسیون بازاریابی طیف گستردهای از مزایا را ارائه میدهد که به سادهسازی عملیات، افزایش کارایی و دستیابی به نتایج بهتر، می انجامد.
با کمک اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها می توانند در زمان صرفه جویی کنند، تعامل و حفظ مشتری را افزایش دهند، تولید و پرورش سرنخ را بهینه کنند، تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند و مقیاس پذیری را به دست آورند.
مارکتینگ اتومیشن نقش مهمی را در کمک به کسب و کارها برای ماندن در رقابت، به حداکثر رساندن تلاش های بازاریابی و دستیابی به رشد پایدار ایفا می کند. با استفاده از قدرت اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها می توانند سطوح جدیدی از کارایی، اثربخشی و سودآوری را در فرآیندهای بازاریابی به ارمغان بیاورند.
برای مطالعه بیشتر می توانید راهنمای جامع مارکتینگ اتومیشن را از اینجا دانلود کنید.
معرفی 6 ابزار برتر مارکتینگ اتومیشن
HubSpot
نرم افزار جامع اتوماسیون بازاریابی هاب اسپات در دنیا بسیار مشهور است. رابط کاربرپسند و امکانات بسیار، آن را به یک انتخاب ایده آل برای مشاغل در هر اندازه تبدیل می کند. HubSpot ابزارهای قدرتمندی برای بازاریابی ایمیلی، تولید سرنخ، ادغام CRM و تجزیه و تحلیل ارائه می دهد.
علاوه بر این، قابلیتهای اتوماسیون جریان کار یا workflow قوی آن، به بازاریابان این امکان را میدهد تا وظایف خود را خودکار کرده و به طور موثر سرنخها را پرورش دهند. ادغام یکپارچه HubSpot با سایر ابزارهای بازاریابی ارزش آن را دوچندان می کند و آن را به یک انتخاب محبوب در بین بازاریابان تبدیل می کند.
Marketo
مارکتو که اکنون بخشی از Adobe Experience Cloud است؛ یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی قوی است که نیازهای سطح سازمانی را برآورده می کند.
Marketo مدیریت پیشرفته سرنخ، بازاریابی ایمیلی و قابلیت های پرورش سرنخ را ارائه می دهد. این امکانات بازاریابان را قادر میسازد تا سفرهای شخصیسازی شده مشتری را ایجاد کنند، کمپینهای بازاریابی را بهینه کنند و تعامل را در نقاط تماس مختلف ایجاد و دنبال کنند.
مارکتو با ویژگی های قدرتمندِ تجزیه و تحلیل و گزارش دهی خود، به کسب و کارها قدرت می دهد تا اطلاعات ارزشمندی در مورد کمپینهای بازاریابی خود به دست آورند.
Pardot
پاردوت، محصول Salesforce، یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی است که برای بازاریابانB2B طراحی شده است.
مجموعه ای از ویژگی ها مانند تولید سرنخ، بازاریابی ایمیلی، پرورش سرنخ و گزارش ROI از جمله امکانات پاردوت است.
نقطه قوت Pardot در یکپارچگی دقیق آن با Salesforce CRM نهفته است که امکان همگام سازی یکپارچه داده ها و ارائه دیدی یکپارچه از تعاملات مشتری را فراهم می کند.
این پلتفرم همچنین امتیازدهی سرنخ مبتنی بر هوش مصنوعی و قابلیت های تجزیه و تحلیل قوی را ارائه می دهد که به کسب و کارها کمک می کند تا تصمیمات بازاریابی مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.
ActiveCampaign
ActiveCampaign یک انتخاب محبوب برای مشاغل کوچک و متوسط است که به دنبال یک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی با امکانات زیاد هستند.
ActiveCampaign با رابط بصری خوب و قابلیتهای اتوماسیون گسترده خود به بازاریابان اجازه میدهد تا سفرهای بسیار شخصیشده مشتری را ایجاد کنند.
این پلتفرم اتومیشن، امکاناتی از جمله بازاریابی ایمیلی، ادغام CRM، امتیازدهی به سرنخ و ردیابی رفتار را ارائه می دهد و به کسب و کارها این امکان را می دهد تا به طور موثر با مخاطبان خود درگیر شوند. مقرون به صرفه بودن و مقیاس پذیری ActiveCampaign آن را به گزینه ای جذاب برای کسب و کارهای در حال رشد تبدیل کرده است.
Mailchimp
میل چیمپ که در ابتدا به دلیل قابلیت های بازاریابی ایمیلی خود شناخته می شد، اکنون به یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی جامع تبدیل شده است.
این ابزار اتوماسیون، طیف گسترده ای از ویژگی ها از جمله بازاریابی ایمیلی، ایجاد صفحه فرود، مدیریت رسانه های اجتماعی و اتوماسیون سفر مشتری را ارائه می دهد.
رابط کاربر پسند Mailchimp و قالب های قابل تنظیم، آن را به یک انتخاب عالی برای مبتدیان تبدیل کرده است. این پلتفرم همچنین دارای امکانات تجزیه و تحلیل و گزارش دهی است و به کسب و کارها این امکان را می دهد تا اقدامات بازاریابی خود را به طور موثر بررسی و بهینه کنند.
WebEngage
WebEngage یک پلت فرم اتوماسیون بازاریابی قدرتمند است که بر تعامل و حفظ مشتری تمرکز دارد. این نرم افزار، مجموعه ای جامع از ابزارها را برای کمک به کسب و کارها در ایجاد کمپین های شخصیسازیشده و هدفمند در چندین کانال ارائه می دهد.
ویژگیهای کلیدی WebEngage شامل بخشبندی کاربر، شخصیسازی پیام، اعلانهای پوش، اعلان درون برنامهای و مدیریت بازخورد است. این پلتفرم همچنین قابلیت های تجزیه و تحلیل و گزارش دهی پیشرفته ای را ارائه می دهد که به کسب و کارها اجازه می دهد؛ اثربخشی تلاش های بازاریابی خود را بررسی کنند.
با WebEngage، بازاریابان می توانند تجربه مشتری را بطور یکپارچه ارائه دهند که موجب افزایش وفاداری و به حداکثر رساندن ارزش طول عمر مشتری می شود.
در چشمانداز کسبوکار رقابتی امروز، نرمافزار اتوماسیون بازاریابی به یک دارایی حیاتی برای کسبوکارهایی تبدیل شده است که هدف آنها بهینهسازی تلاشهای بازاریابی است.
بهترین راهحلهای نرمافزار اتوماسیون بازاریابی، از جمله HubSpot، Marketo، Pardot، ActiveCampaign، Mailchimp، و WebEngage، طیف وسیعی از ویژگیها را ارائه میدهند که برای سادهسازی فرآیندها، پرورش سرنخها و ارائه تجربیات شخصیشده در مقیاس بالا طراحی شدهاند.
از بین این نرم افزارها، وب انگیج بیش از سایرین در ایران محبوب است. تحریم ها و مشکلات آن، قیمت های بسیار بالای برخی از این نرم افزارها، مشکل در ادغام با سایر نرم افزارها مثل نرم افزارهای CRM و مسائلی از این دست سبب شده است که Webengage با استقبال بیشتری روبرو شود.
همچنین نبود پلتفرم جامع مارکتینگ اتومیشن ایرانی که قابل رقابت با نرم افزارهای خارجی رده اول جهانی مثل وب انگیج باشد؛ دلیل دیگری بر این استقبال بالای شرکت های ایرانی از وب انگیج است.
در آخر توصیه می کنیم در هنگام انتخاب نرم افزار مارکتینگ اتومیشن مناسب برای کسب و کار خود، عواملی مانند مقیاس پذیری، سهولت استفاده، قابلیت های یکپارچه سازی و الزامات خاص را در نظر بگیرید. با استفاده از قدرت اتوماسیون، کسبوکارها میتوانند استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود بخشند، رشد را پیش ببرند و از رقبا در عصر دیجیتال جلوتر بمانند.
2 دیدگاه
ممنون خیلی جامع بود. در ایران بیشتر ایمیل اتومیشن استفاده میشه تا مارکتینگ آتومیشن. خصوصا در شرکتهایی که خیلی بزرگ نیستند.
حوزه خیلی جذابی برای کار به عنوان دیجیتال مارکتر هست. تو ایران بیشتر از مارکتینگ اتومیشن وب انگیج استفاده میشه ولی من چندتا دیگه ایرانی هم اسماشو شنیدم مثل زبلاین یا سگمنتیو،… نمیدونم در حد وب انگیج هستن یا نه