اس ام اس یا پیامک در اتوماسیون بازاریابی به استفاده از پیامک به عنوان بخشی از کمپین های بازاریابی خودکار اشاره دارد. هدف از ادغام اساماس مارکتینگ در مارکتینگ اتومیشن، ارسال پیام های متنی هدفمند و شخصیسازیشده به مشتریان یا مشتریان احتمالی برای تبلیغ محصولات، خدمات، رویدادها یا هر هدف بازاریابی دیگر است. استفاده از پیامک در اتوماسیون بازاریابی یک استراتژی موثر برای دسترسی مستقیم به مشتریان در دستگاه های تلفن همراه است، زیرا پیام های متنی دارای نرخ باز شدن بالایی هستند و اغلب در عرض چند دقیقه پس از دریافت خوانده می شوند.
اگر نمی دانید مارکتینگ اتومیشن چیست و با امکانات آن آشنایی ندارید این مطلب را بخوانید: مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی چیست؟
در اینجا چند نکته کلیدی در مورد استفاده از اس ام اس در اتوماسیون بازاریابی وجود دارد:
پلتفرم های اتوماسیون: اتوماسیون بازاریابی پیامکی معمولاً از طریق پلتفرم های مارکتینگ اتومیشن که قابلیت های پیام کوتاه را به عنوان بخشی از ویژگی های خود ارائه می دهند، استفاده می شود. این پلتفرمها مانند پلتفرم مارکتینگ اتومیشن وبانگیج به کسبوکارها اجازه میدهند کمپینهای پیامکی ایجاد و مدیریت کنند، ورکفلو یا فرآیندهای کاری خودکار را راهاندازی کنند، مخاطبان خود را تقسیمبندی یا سگمنت کنند، ارسال پیامکها را برنامهریزی کنند، و عملکرد تلاشهای بازاریابی پیامکی خود را تجزیه و تحلیل کنند.
انتخاب کاربر و موافقت کاربر به دریافت پیامک: قبل از ارسال پیامک به عنوان بخشی از اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها باید اطمینان حاصل کنند که رضایت مناسب از گیرندگان اساماس را دریافت کرده اند. به طور معمول، کاربر باید از طریق فرمی در سایت رضایت خود را برای دریافت پیامک اعلام کند. اگرچه در ایران قانونی برای این موضوع وجود ندارد اما دریافت پیامکهای ناخواسته، تجربه کاربری بدی را به همراه دارد و بر روی تصویر برند اثرگذار است.
شخصیسازی و تقسیمبندی: کمپینهای بازاریابی پیامکی موفق از شخصیسازی و تقسیمبندی برای ارائه پیامهای مرتبط به مخاطبان هدف خاص استفاده میکنند. پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن به کسبوکارها این امکان را میدهند که مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلفی مانند جمعیتشناسی، سابقه خرید، مکان یا سطح تعامل تقسیم کنند. کسبوکارها میتوانند با تنظیم محتوای پیام کوتاه برای گیرندگان به طور شخصیسازیشده، اثربخشی کمپینهای خود را افزایش دهند.
پیامهای شرطی و خودکار: پیامک در اتوماسیون بازاریابی به کسبوکارها این امکان را میدهد تا پیامهای شرطی و خودکار را بر اساس رویدادهای خاص یا اقدامات مشتری تنظیم کنند. به عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین می تواند بلافاصله پس از اولین خرید مشتری، یک پیام کوتاه با کد تخفیف انحصاری ارسال کند. این پیامهای خودکار میتوانند به پرورش سرنخها، افزایش نرخ تبدیل، ارائه بهروزرسانیهای سفارش، ارائه توصیههای شخصی یا ارسال یادآوری کمک کنند.
زمان و دفعات ارسال پیامک: زمان بندی در اتوماسیون بازاریابی اس ام اس بسیار مهم است. کسبوکارها باید به دفعات و زمان ارسال پیامهای خود توجه داشته باشند تا از کم شدن توجه و انزجار دریافتکنندگان جلوگیری کنند. با تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و دادههای تعامل، کسبوکارها میتوانند زمان بهینه برای ارسال پیامهای SMS را برای حداکثر تأثیر تعیین کنند.
ردیابی و تجزیه و تحلیل: پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی ویژگی های تجزیه و تحلیل و گزارش را برای ردیابی عملکرد کمپین های پیامکی ارائه می دهند. کسبوکارها میتوانند معیارهایی مانند نرخ باز، نرخ کلیک، کانورژن و موفقیت کلی کمپین را بررسی کنند. این دادهها به بهینهسازی کمپینهای آینده، اصلاح استراتژیهای هدفگیری و بهبود بازگشت سرمایه کمک میکند.
ادغام با کانالهای دیگر: پیامک در اتوماسیون بازاریابی اغلب با کانالهای بازاریابی دیگر مانند بازاریابی ایمیلی، رسانههای اجتماعی یا اپلیکیشنهای موبایل ادغام میشود تا کمپینهای منسجم و جامعی ایجاد کند. ادغام پیامک با کانالهای دیگر به کسبوکارها این امکان را میدهد که پیامهای ثابتی را در چندین نقطه تماس ارائه کنند و مشتریان را از طریق کانالهای ارتباطی ترجیحی خود درگیر کنند.
در کل می توان گفت پیامک در اتوماسیون بازاریابی یک راه مستقیم و فوری برای ارتباط با مشتریان، ارائه اطلاعات به موقع و ایجاد تعامل ارائه می دهد. با این حال، ایجاد تعادل و اطمینان از مرتبط بودن، ارزشمند بودن پیامکها و احترام به اولویتها و حریم خصوصی گیرندگان ضروری است.
امکانات و ویژگی های وبانگیج در اساماس مارکتینگ
WebEngage طیف وسیعی از ویژگی ها را برای اتوماسیون بازاریابی پیامکی ارائه می دهد. در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی قابلیت های اتوماسیون بازاریابی پیامکی WebEngage آورده شده است:
شخصی سازی: Webengage به شما این امکان را می دهد تا پیام های SMS خود را با درج خصوصیات مشتری مانند نام، مکان یا سابقه خرید در محتوا شخصی سازی کنید. شخصیسازی پیامک به ایجاد یک تجربه مرتبطتر و متناسبتر برای هر گیرنده اس ام اس کمک میکند و نرخ تعامل و تبدیل را افزایش میدهد.
تقسیم بندی و هدف گذاری: با پلتفرم وب انگیج می توانید مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلفی مانند جمعیت شناسی، رفتار یا ترجیحات تقسیم بندی کنید. سگمنتیشن به شما این امکان را میدهد که کمپینهای پیامکی هدفمند را به دستهبندی خاصی از مشتریان ارسال کنید و اطمینان حاصل کنید که پیام مناسب به افراد مناسب میرسد.
گردش کار یا ورکفلو خودکار: پلت فرم WebEngage شما را قادر می سازد تا گردش کار خودکار پیامک را بر اساس اقدامات، رویدادها یا اقدامات مشتری ایجاد کنید. به عنوان مثال، میتوانید یک کمپین پیامک خودکار برای ارسال پیام خوشآمدگویی به مشترکین جدید، یا یادآوری ترک سبد خرید برای مشتریانی که کالاها را در سبد خرید خود گذاشتهاند، راهاندازی کنید.
طراحی سفر مشتری: وب انگیج دارای یک طراح سفر مشتری به صورت بصری است که به شما این امکان را می دهد که سفرهای پیچیده مشتری را در چندین کانال از جمله پیامک طراحی کنید. میتوانید گردشهای کاری یا فرآیندهای شخصی و خودکاری را طراحی کنید که پیامهای SMS را به عنوان بخشی از یک استراتژی تعامل در خود جای دهد.
مدیریت انتخاب و موافقت در دریافت پیامک: وب انگیج به شما کمک میکند تا انتخابها و انصرافها را برای ارتباطات پیامکی مدیریت کنید. این مکانیسمهای انتخابی از طریق فرمهای وب و یا ارسال پیامک، به مشتریان اجازه میدهد تنظیمات ترجیحی خود را کنترل کنند و در صورت عدم رضایت، دریافت پیامک را لغو کنند.
تجزیه و تحلیل و گزارش: WebEngage تجزیه و تحلیل دقیق و گزارشهای جامع برای کمپین های پیامکی ارائه می دهد. می توانید معیارهایی مانند نرخ تحویل، نرخ بازشدن، نرخ کلیک و کانورژن را بررسی کنید. این دادهها به شما کمک میکند اثربخشی تلاشهای بازاریابی پیامکی خود را اندازهگیری کنید، زمینههای بهبود را شناسایی کنید، و تصمیمهای مبتنی بر دادهها را بگیرید.
ادغام با کانال های دیگر: اتوماسیون بازاریابی پیامکی WebEngage می تواند به طور یکپارچه با کانال های دیگر مانند ایمیل، اعلان های موبایل و وب یا پیام های درون برنامه ادغام شود. با این ویژگی می توانید کمپینهای چندکانالی ایجاد کنید و پیامهای ثابتی را از چندین کانال ارسال کنید و تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
به طور کلی، ویژگیهای اتوماسیون بازاریابی پیامکی WebEngage ابزارها و قابلیتهای مورد نیاز برای ایجاد کمپینهای پیامکی شخصی، هدفمند و خودکار را فراهم میکند و به کسبوکارها کمک میکند تا مخاطبان خود را به طور مؤثر درگیر کنند و اقدامات مورد نظر را انجام دهند.