بخشبندی بازار فرآیند تقسیم مشتریان بر اساس اشتراکات آنها است. انجام این کار به سادهسازی کمپینهای بازاریابی، فروش و خدمات مشتری شما کمک میکند و می توان با استفاده از آن کمپینهای بازاریابی را برای رفع نیازهای هر مشتری شخصیسازی کرد. در ادامه 8 بخشبندی مهم و کاربردی موردنیاز هر کسب و کار را می خوانید.
1. بخشبندی جمعیت شناختی Demographic
بخشبندی جمعیت شناختی بر اساس دسته بندی اجتماعی-اقتصادی مشتریان، مانند جنسیت، سن، شغل، درآمد خانوار و وضعیت تأهل است.
به عنوان مثال یک برند لاکچری در حوزه مد با هدف قرار دادن و بخشبندی افراد پردرآمد کلانشهرها و با تبلیغات برای محصولات خود، نرخ کانورژن و تبدیل را افزایش می دهد.
2. بخشبندی جغرافیایی Geographic
تقسیم بندی جغرافیایی به شما این امکان را می دهد که مشتریان را بر اساس مکان، زبان، حمل و نقل و محل کار گروه بندی کنید.
این نوع تقسیمبندی به مکانهای فیزیکی مشتریان شما مانند کشورها یا شهرها محدود نمیشود. می توانید مشتریان خود را بر اساس متغیرهای جغرافیایی مانند شرایط آب و هوایی، ترجیحات غذا/پوشاک و غیره تقسیم بندی کنید. با این تقسیمبندی میتوانید محصولات یا خدمات را به افرادی عرضه کنید که پیشنهادات شما را مفید می دانند.
3. تقسیم بندی روانشناختی Psychographic
گروه بندی مشتریان بر اساس ویژگی ها یا رفتارهای مشترک آنها مانند ارزش ها، علایق و شخصیت ها، تقسیم بندی روانشناختی نامیده می شود.
به عنوان مثال، شرکت های مواد غذایی وگان باید کمپین های بازاریابی، تبلیغات و فروش خود را برای مخاطبان گیاهخوار مورد هدف قرار دهند، که این امر تنها از طریق تقسیم بندی روانشناختی امکان پذیر است.
4. بخشبندی تکنولوژیکی Technographic
کسب و کارها باید از نحوه دستیابی مخاطبشان به محتوا مطلع باشند. از چه طریقی به سایت یا برنامه دسترسی دارند؟ یک گوشی هوشمند یا مرورگر دسکتاپ
این روش گروهبندی مشتریان به بخشبندی تکنولوژیک معروف است. این نوع بخشبندی، یک بخشبندی عمیق تر و شخصیشده تر است که به شما امکان می دهد تا مشتریان را بر اساس فناوری مورد استفاده آنها درک کنید.
نمونهای از بخشبندی فناوری زمانی است که برندها مشتریان را بر اساس مرورگرهایی که استفاده میکنند تقسیم میکنند. فرض کنید شما یک برند فروش قاب آیفون هستید. میتوانید کاربرانی را که از مرورگر سافاری استفاده میکنند، در کمپین خود مورد هدف قرار دهید.
5. تقسیم بندی رفتاری Behavioral
در این تقسیم بندی، مشتریان را بر اساس الگوهای خرید، سبک زندگی، فعالیت در وب سایت و آخرین تعامل آنها گروه بندی می کنید.
تقسیمبندی رفتاری مشتریان به شما امکان میدهد تا استراتژیهای شخصیسازی را ارتقا دهید و ایمیل هدفمند ارسال کنید، تبلیغات متمرکز بر فعالیت کاربر اجرا کنید و الگوهای خرید را درک کنید. یکی دیگر از مزایای اصلی این تقسیم بندی، درک مرحله آگاهی هر مشتری است، به عنوان مثال درک اینکه آیا مشتری از محصول آگاه است یا مشتری محصول را به عنوان راهحل می شناسد؟ و … .
6. تقسیم بندی مبتنی بر نیاز Needs-based
تقسیم بندی کاربران بر اساس نیازهای خاص مانند ویژگی های محصول، نیازهای خدمات یا روش های تحویل به شما این امکان را می دهد تا کمپین های بازاریابی متمرکز اجرا کنید.
به عنوان مثال، یک برند نوشیدنی انرژیزا میتواند ورزشکاران را هدف قرار دهد یا یک برند لباس کودک، برای والدین جدید تبلیغ کند یا سرویس پرداخت پس از تحویل درب منزل را برای کاربران قدیمی اجرا کند.
7. بخشبندی مبتنی بر ارزش Value-based
تقسیمبندی مبتنی بر ارزش، درک ارزش اقتصادی مخاطبان هدف شما و گروهبندی آنها بر اساس ارزشی است که آنها به کسب و کار شما اضافه میکنند. یکی از راههای تقسیمبندی این امر از طریق امتیازات رضایت مشتری (CSAT)، تعداد خریدها و میانگین ارزش خرید است.
هدف قرار دادن چنین مشتریان با ارزشی به شما این امکان را می دهد که آنها را با روش های تبلیغاتی مناسب مخاطب قرار دهید و آنها را به وفاداران برند تبدیل کنید.
8. تقسیم بندی نسلی Generational
تقسیمبندی بر اساس نسل ترکیبی از تقسیمبندیهای رفتاری و جمعیتی است که در آن مشتریان را بر اساس نسل آنها تقسیمبندی و بازاریابی میکنید.
این شکل از تقسیم بندی به شدت بر این واقعیت متکی است که الگوهای خرید مشتری، ترجیحات و ایدئولوژی ها را می توان بر اساس نسل هایی مانند Gen X، Gen Z، Millennials و Boomers درک کرد.
به عنوان مثال، Gen Z و Millennials حضور بیشتری در رسانه های اجتماعی دارند و نسبت به Boomers از روند آگاه تر هستند. بنابراین استفاده از استراتژیهای بازاریابی رسانههای اجتماعی به جای ارسال ایمیل در هنگام هدف قرار دادن آنها منطقی است.