مکان شما:
بازاریابی عملکرد چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که کانال ها و قابلیت های هر کدام هر روز در حال افزایش است. بازاریابی عملکرد یکی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال است که مبتنی بر نتایج است. در بازاریابی عملکرد، تبلیغ‌کنندگان تنها زمانی هزینه را پرداخت می‌کنند که اقدامات خاصی انجام شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک کاربر روی یک بنر کلیک می کند یا خرید انجام می دهد.

بازاریابی عملکردی به نوعی از بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که در آن برندها تنها پس از تحقق اهداف تجاری یا زمانی که اقدامات خاصی مانند کلیک، فروش یا دریافت لید یا سرنخ انجام شده است، به مجریان تبلیغات، هزینه تبلیغات را پرداخت می کنند. به عبارت دیگر، پرفورمنس مارکتینگ، بازاریابی مبتنی بر عملکرد است.

بازاریابی عملکردی برای شرکت هایی که به دنبال دستیابی به مخاطبان خود در مقیاس بالا هستند ایده آل است، زیرا پرداخت بر اساس نحوه تعامل کاربران با محتوا است.

در این استراتژی بازاریابی، تبلیغ‌کنندگان به‌جای پرداخت هزینه برای یک تبلیغ به روش سنتی، بر اساس میزان عملکرد آگهی‌شان، با اندازه‌گیری تعداد کلیک‌ها، نمایش‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها یا فروش، هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنند.

پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد چگونه کار می کند؟

در این شیوه تبلیغات، تبلیغ‌کنندگان تبلیغات خود را در یک کانال معین قرار می‌دهند و سپس بر اساس نحوه عملکرد آن تبلیغ، پرداخت می‌کنند. برای بازاریابی عملکرد چند روش مختلف برای پرداخت وجود دارد:

  1. هزینه برای هر کلیک (CPC)

در Cost Per Click تبلیغ کنندگان بر اساس تعداد دفعاتی که روی تبلیغ آنها کلیک شده است، هزینه پرداخت می کنند که راهی مناسب برای هدایت ترافیک به سایت شما است.

  1. هزینه برای هر 1000 نمایش (CPM)

در شیوه Cost Per Mile، پرداخت براساس هر 1000 نمایش تبلیغات است. با CPM، شما به ازای هر هزار بازدید پول پرداخت می‌کنید (بنابراین، برای مثال، اگر 25000 نفر تبلیغ شما را مشاهده کنند، نرخ پایه خود را 25 برابر می‌کنید).

  1. هزینه برای هر فروش (CPS)

در Cost Per Sale، فقط زمانی پرداخت می‌کنید که فروش‌ اتفاق بیافتد. این سیستم معمولاً در همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ نیز استفاده می شود.

4- هزینه برای هر سرنخ (CPL)

این روش بسیار شبیه به CPS است، در  Cost Per Lead زمانی که شخص در خبرنامه ایمیل یا وبینار ثبت نام می‌کند، پرداخت می کنید. CPL، سرنخ یا لید ایجاد می کند و در ادامه کمپین می توانید مشتریان را پیگیری کنید و فروش را افزایش دهید.

  1. هزینه برای هر اقدام (CPA)

هزینه برای اقدام، مشابه CPL و CPS است اما کلی تر است. در روش Cost Per Acquisition، زمانی که کاربران یک اقدام خاص را انجام می‌دهند، تبلیغ‌کنندگان پرداخت انجام می دهند (که می‌تواند شامل فروش، اشتراک‌گذاری اطلاعات تماس، بازدید از وبلاگ شما و غیره باشد).

بهترین کانال های بازاریابی عملکردی

چه کانال هایی برای بازاریابی عملکرد بهتر عمل می کنند؟ پنج نوع بازاریابی عملکردی وجود دارد که آژانس‌ها و تبلیغ‌کنندگان از آن برای هدایت ترافیک استفاده می‌کنند:

  1. تبلیغات بنری (نمایشی)

این تبلیغات در وبسایت های مختلف در کنار صفحات یا در بالا و پایین صفحات وب ظاهر می شوند. انواع دیگر این تبلیغات در داخل اپلیکیشن ها در بین ویدیو ها و … نیز وجود دارد. اگرچه تعداد بالای تبلیغات نمایشی در وب باعث کاهش بازدهی و جذابیت آنها شده است اما هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها از تبلیغات نمایشی نتایج خوبی کسب می‌کنند.

  1. تبلیغات بومی یا Native

تبلیغات بومی از ظاهر طبیعی یک صفحه وب یا سایت برای تبلیغ محتوای اسپانسری استفاده می کند. برای مثال، ویدیوهای اسپانسری ممکن است در پخش بعدی یک صفحه YouTube ظاهر شود. اغلب کاربران بین این نوع محتواها با محتوای اصلی سایت تفاوت قائل نمی شوند که به شما این امکان را می دهد که برند خود را به شیوه ای طبیعی تبلیغ کنید.

  1. بازاریابی محتوا

به گفته OmniVirt بازرایابی محتوا 62 درصد کمتر از بازاریابی خارجی هزینه دارد و سه برابر بیشتر سرنخ ایجاد می کند . بازاریابی محتوا ارائه اطلاعات مفید به کاربران ضمن تبلیغ برند و بازاریابی محصولات است. به عنوان مثال ، یک شرکت تولیدکننده مکمل و ویتامین مجموعه ای از پست های آموزنده را در مورد مزایای پروبیوتیک ها در وبلاگ می‌نویسد که در این محتواها به محصولات پروبیوتیک خود در فروشگاه سایت لینک می‌دهد. بازاریابی محتوا یک کانال بازاریابی است که می تواند شامل پست های وبلاگ ، مطالعات موردی ، کتاب های الکترونیکی و موارد دیگر باشد.

  1. رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی نه تنها فرصتی برای دستیابی به کاربران و هدایت آنها به سایت ارائه می دهد بلکه با اشتراک گذاری محتوا به صورت ارگانیک توسط کاربران موجب دسترسی کسب و کار به مخاطبان بیشتر می‌شود . از جمله رسانه های اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توئیتر فرصت های زیادی را برای دستیابی به مشتریان جدید ارائه می دهند.

  1. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بیشتر تحقیقات و جستجوهای آنلاین از طریق موتورهای جستجو انجام می شود و این بدان معناست که داشتن سایتی که برای بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing  (SEM) بهینه شده باشد؛ ضروری است. از نظر بازاریابی عملکرد، تمرکز در درجه اول بر روی هزینه به ازای کلیک (CPC) است، به ویژه برای تبلیغات پولی. در SEM، بسیاری از بازاریابان عملکرد به بازاریابی محتوا و صفحات فرود بهینه شده با سئو متکی هستند.

بازاریابی عملکرد بر معیارهای قابل اندازه گیری و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای ارزیابی موفقیت کمپین ها متکی است.  هدف اصلی بازاریابی عملکرد، ایجاد نتایج قابل اندازه گیری و بازگشت سرمایه مثبت (ROI) است. 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر

مطالب منتخب

آخرین مطالب وبلاگ