اتوماسیون بازاریابی به کسبوکارها این توانایی را میدهد که سریعتر وظایف معمول را به پایان برسانند و زمان و منابع خود را صرف کارهای با ارزش تر و تعیین استراتژی کنند.
با این رویکرد تیم بازاریابی در ساعات گرانبهایی که قبلاً به صورت دستی صرف کارهای تکراری میشد؛ صرفه جویی می کند و اکنون می تواند بر فرصت های بازاریابی آینده تمرکز کند.
در نتیجه، کسبوکارهایی که از اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند، بازده بیشتری با توجه به هزینههای بازاریابی کسب میکنند.
چگونه اتوماسیون بازاریابی می تواند ROI هزینه های بازاریابی را افزایش دهد؟
آیا اتوماسیون بازاریابی واقعا ارزش سرمایه گذاری دارد؟ پاسخ کوتاه بله است. حتی اگر انتخاب ابزار مناسب و راهاندازی آن زمان بر باشد، اتوماسیون این قدرت را دارد که بازده سرمایهگذاری شما را افزایش دهد. در ادامه برخی از دلایل آن را می خوانید:
1- با حذف فرآیندهای تکراری در وقت تیم بازاریابی خود صرفه جویی می کنید.
اگر قیف بازاریابی را از بالا به پایین بررسی کنید با چند عمل تکراری و زمان بر مواجه می شوید: ارسال دستی ایمیل، پاسخ به سؤالات چت که در سوالات متداول نیز هست، تهیه خروجی از لیست مخاطبان و بارگذاری آن.
این موارد مراحل مهمی در کمپین های بازاریابی هستند. برای کارهایی که از یک فرآیند تکراری و واضح پیروی می کنند، اتوماسیون یک صرفه جویی بزرگ در زمان است.
مثلا می خواهید برای هر فردی که در خبرنامه شما مشترک می شود یک ایمیل خوش آمدگویی بفرستید. با یک پلت فرم بازاریابی ایمیلی، میتوانید این فرآیند را خودکار کنید و یک پیام شخصیسازی شده ارسال کنید. شما فقط باید زیرساخت داده مناسب و ابزارهای مربوطه را داشته باشید (مثلاً یک CDP که پروفایل مشتری را درلحظه ارائه می دهد).
2- در هر زمان در هر کانالی با مشتریان تعامل کنید.
مشتریان انتظار دارند؛ صرف نظر از اینکه چند بار بین کانال های مختلف بازاریابی جابجا می شوند؛ تجربه ای یکپارچه با برند شما داشته باشند. اما در واقع ارائه تعامل مشتری چند کاناله پیچیده است. چگونه تشخیص می دهید که همان شخصی که پیام مستقیمی را به حساب توییتر شرکت شما ارسال کرده است، در حال مشاهده صفحات محصول شما نیز می باشد؟
اتوماسیون می تواند کمک کند. ابزارهایی مانند CDP می توانند به طور خودکار داده های مشتری را از چندین منبع کانال ادغام کنند، رفتار و درخواست های آنها را تجزیه و تحلیل کنند، آنها را به بخش های مخاطبان مرتبط اضافه کنند و آن داده ها را به موتور توصیه محصول ارسال کنند.
با اجرای این مدل گردش کار، میتوانید فرصتهای فروش را درلحظه مشاهده کنید و ROI اتوماسیون بازاریابی را افزایش دهید.
3- سفرها و پیام های مشتری را شخصیسازی کنید.
تصور کنید که از یک وب سایت غذای سگ میخرید و سپس آگهیهای بیوقفه کسبوکارشان را میبینید که غذای گربه را تبلیغ میکنند. یا دریافت پیام از یک شرکت در مورد دستگاه قهوه که شما قبلاً از آنها خرید کرده اید.
پیامهای بازاریابی نامربوط نه تنها مشتریان را آزار میدهند، بلکه منابع بازاریابی را نیز هدر میدهند. اتوماسیون میتواند با بهروزرسانی درلحظهی فهرست مخاطبان مانند حذف یک مشتری که اخیراً تبدیلشده و خرید انجام داده است؛ از چنین سناریوهایی جلوگیری کند.
مثالی دیگر با پلتفرم اجاره اقامتگاه که از اتوماسیون برای اجرای کمپین های ایمیل بر اساس رفتار درلحظه استفاده می کند: اگر کاربری اقامتگاهی را مشاهده کند اما آن را رزرو نکند، ایمیلی ارسال میکند که آن اقامتگاه را به او یادآوری کند و واحدهای مشابه را توصیه میکند.
این شرکت از یک گردش کار خودکار برای موارد زیر استفاده می کند:
- رفتار کاربر وب سایت و داده های رزرو را جمع آوری می کند.
- زمانی که مشتری اقدامات موردنظر را انجام داد و بدون تکمیل فرآیند خرید و رزرو اقامتگاه، چند مدل ویلا را مشاهده کرد، یک قالب ایمیل شامل ویلاهای مشابه را تهیه می کند.
- ایمیل شخصی سازی شده را ارسال میکند.
این گردش کار خودکار به بازگرداندن بازدیدکنندگان وب سایت کمک می کند و آنها را تشویق می کند تا پرداخت خود را تکمیل کنند.
4- فرآیندها و کمپین های بازاریابی را به راحتی در مقیاس بالا اجرا کنید.
اتوماسیون همچنین مقیاس پذیری کسب و کار شما را آسان تر می کند.
فرض کنید میخواهید کاربران برنامهای را که به مدت هفت روز غیرفعال بودهاند، دوباره به برنامه برگردانید و درگیر کنید (و احتمال ریزش را کاهش دهید).
با اتوماسیون، میتوان پیامی را بر اساس محدودیتهای زمانی که تعیین کردهاید (در این مثال، یک هفته) بلافاصله برای مشتری غیرفعال ارسال کرد.