اگر بخواهیم به طور خلاصه و ساده پیام محرک را تعریف کنیم باید گفت که پیام محرک در واقع یک شرطی سازی برای ارسال یک پیام مشخص است. به طور مثال اگر کاربر محصولی مثلا تلویزیون 43 اینچ سامسونگ را در سایت جستجو کرد؛ ایمیلی با پیشنهاد تخفیف برای وی ارسال شود.
پیام محرک چیست؟ پیامهای محرک شکلی از ارتباط هستند که اغلب در بازاریابی و تعامل با مشتری استفاده میشوند و بهطور خودکار در پاسخ به اقدامات یا رویدادهای خاص ارسال میشوند. این پیامها بهگونهای طراحی شدهاند که بسیار مرتبط و بهموقع باشند و زمانی که یک «محرک» از پیش تعریفشده رخ میدهد، فعال میشوند.
این پیام های شرطیسازیشده را می توان از طریق کانال های مختلفی از جمله ایمیل، پیامک، انواع پوش یا همان اعلانها و … ارسال کرد.
برخی از نمونههای رایج پیامهای محرک شامل ایمیلهای خوشآمدگویی به مشترکان جدید، ایمیلهای تأیید سفارش پس از خرید، پوش اطلاعات ارسال کالا با امکان ردیابی، و توصیههایی بر اساس سابقه جستجو در سایت یا خرید کاربر است.
نمونه جالب دیگر از این پیام ها، ارسال پیام بر اساس لوکیشن و در صورت حضور فرد در منطقه ای خاص است.
جنبه های کلیدی پیام های محرک
1- محرک ها: پیام های محرک بر اساس محرک های از پیش تعریف شده یا Trigger هستند که می تواند شامل اقدامات، رویدادها یا شرایط کاربر باشد. محرک های رایج شامل بازدید از وب سایت، خرید محصول، سبد خرید رها شده، ثبت نام، یا تعاملات خاص کاربر در یک برنامه یا وبسایت است.
2- شخصیسازی: این پیامها بسیار شخصیسازی شدهاند و اغلب از دادهها و اطلاعات بدست آمده از رفتار کاربر برای ارائه محتوای مرتبط استفاده میکنند. شخصیسازی میتواند شامل نام کاربر، براساس تعاملات گذشته یا توصیههای محصول بر اساس سوابق او باشد.
3- زمان: زمان بندی برای پیام های محرک بسیار مهم است. این پیام ها متناسب با اقدام کاربر ارسال می شوند تا پیام در لحظه مناسب به دست گیرنده برسد. به عنوان مثال، یک سایت فروشگاهی ممکن است یک یادآوری سبد خرید رها شده را بلافاصله پس از اینکه کاربر بدون تکمیل خرید، سایت را ترک کرد، ارسال کند.
4- اتوماسیون: پیام های محرک خودکار هستند، به این معنی که هر بار که ارسال می شوند نیازی به انجام کاری به صورت دستی ندارند. این سیستم به گونه ای تنظیم شده است که محرک ها را شناسایی کرده و بر اساس آن پیام ارسال کند. اتوماسیون حجم کاری بازاریابان و تیم های پشتیبانی مشتری را کاهش می دهد و در مقیاس بالا کاری ناممکن را ممکن می کند.
5- ریتارگتینگ: پیام های محرک اغلب برای ریتارگتینگ یا (هدف گیری مجدد) استفاده می شوند. برای مثال، اگر کاربری محصولی را بررسی کند اما خریدی انجام ندهد، سیستم اتومیشن پیامی همراه با پیشنهاد تخفیف یا اطلاعات اضافی درباره محصول برای او ارسال میکند.
با هدف گیری مجدد، فرد به جای جستجوی مجدد کالا در گوگل و خرید از رقیب، با دیدن پیشنهاد یا اطلاعات مفیدی که ارسال می کنید؛ به خرید از فروشگاه شما تشویق میشود و به این ترتیب نرخ تبدیل افزایش می یابد.
6- تعامل با مشتری: پیام های محرک نقش مهمی در جذب و جذب مجدد مشتریان دارند. آنها می توانند با ارائه محتوای به موقع، مرتبط و شخصیسازیشده به تقویت وفاداری به برند و تشویق به خرید مجدد کمک کنند.
بطور مثال درخصوص کالاهای مصرفی مانند فیلتر یخچال که معمولا پس از 6 ماه نیاز به تعویض دارند؛ ارسال پیام محرک برای تکرار خرید یک راهکار سودمند برای جذب مجدد مشتریان و تشویق به خرید مجدد کالا است.
اگر بخواهید این پیام های محرک تنها به ارسال ایمیل محدود نباشد و بازاریابی شما یک بازاریابی چند کاناله باشد؛ ارسال پیامهای محرک نیازمند یک سیستم اتوماسیون مارکتینگ قدرتمند است.
درواقع اطلاعات کاربر باید از منابع داده مختلف مانند بانک ایمیل، CRM، اطلاعات آنها در سایت و اپلیکیشن و … جمعآوری و یکپارچه شود و در زمان مناسب، پیام محرک برای کاربران به صورت شخصیسازیشده ارسال شود. اینجاست که نقش نرم افزار مارکتینگ اتومیشن بسیار اهمیت پیدا میکند و باید در انتخاب آن دقت کرد.
به طور کلی، پیامهای محرک، ابزاری ارزشمند برای کسبوکارهایی هستند که به دنبال تعامل با مشتریان خود در سطح شخصی می باشند و با کمک این پیام ها، اقدامات کاربر را هدایت میکنند. هنگامی که این پیام ها به طور موثر اجرا شوند، می توانند رضایت مشتری و نرخ تبدیل را افزایش دهند و عملکرد کلی بازاریابی و فروش را بهبود دهند.