مکان شما:
بازاریابی شخصی سازی شده

بازاریابی شخصی سازی شده چیست؟ Personalized Marketing

شخصی سازی در بازاریابی به معنی ارسال پیام و پیشنهاد مناسب، به فرد مناسب و در لحظه مناسب است. با ارسال پیام شخصی سازی شده برای هر مشتری، تجربه ای منحصر به فرد ایجاد می شود.

بازاریابی شخصی‌سازی‌شده بسیار بیشتر از درج نام مشتری در پیامک یا ایمیل است.

با کمک شخصی‌سازی‌ می توان از داده های مشتریان حداکثر استفاده را برد و با شناسایی الگوها، مشتریان بالقوه را به شکلی موثر، مورد هدف قرار داد.

داده های بدست آمده از مشتریان که براساس خصوصیات جمعیت شناختی مثل سن، جنس، محل سکونت و … و یا رفتارهای آنها و سوابق خریدشان می باشد؛ به بازاریابان کمک می کند تا مخاطب هدف را به درستی تشخیص دهند و در طول سفر مشتری، سرنخ ها را پرورش دهند.

بازاریابی شخصی‌شده به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا بدون صرف هزینه برای روش‌های بازاریابی که ناکارآمد هستند یا مخاطبان اشتباه را هدف قرار می‌دهند، به بیشترین بازدهی از کمپین های تبلیغاتی دست پیدا کنند.

بازاریابی شخصی‌سازی‌شده بسیار بیشتر از درج نام مشتری در ایمیل است. در واقع به جای ارسال ایمیل انبوه به تمام مخاطبان با پیام یکسان، به هر فرد محتوایی متناسب با سوابق یا رفتار وی ارسال می شود.

کافیست برای درک اهیمت شخصی‌سازی، ارسال ایمیل خرید جارو برقی سامسونگ با 10 درصد تخفیف برای پسری نوجوان را با ارسال این ایمیل برای خانم خانه داری که اخیرا در سایت ما، جاروبرقی سامسونگ را جستجو کرده مقایسه کنید.

وقتی بازاریابی خود را شخصی سازی می کنید، پیام مناسب را در زمان مناسب به افراد مناسب ارسال می کنید. شخصی‌سازی در بازاریابی، نه تنها نوع ارتباط را به ارتباطی انسانی و فرد با فرد نزدیک می کند، بلکه می تواند درآمد را نیز افزایش دهد. به همین دلیل است که باید بازاریابی خود را برای هر مشتری منحصر به فرد کنید.

بازاریابی شخصی‌سازی‌شده چیست؟

بازاریابی شخصی‌سازی‌شده زمانی اتفاق می افتد که بازاریابی خود را بر اساس داده هایی که از مخاطبان خود جمع آوری کرده اید؛ تنظیم می کنید. این داده ها شامل علایق، ترجیحات خرید، سابقه خرید و موارد دیگر است.

با آشنایی هرچه بیشتر شرکت ها با این استراتژی بازاریابی، تعداد شرکتهایی که در ارتباطات خود از شخصی سازی استفاده می کنند و همچنین کانالهای ارتباطی که در آن از شخصی‌سازی استفاده می کنند؛ افزایش می یابد. نمونه هایی از تاثیر رشد کاربرد ارتباطات شخصی‌‌شده را در ادامه می خوانید:

ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده: ایمیل‌هایی که عناوین آنها شخصی‌سازی شده‌اند 50 درصد بیشتر احتمال دارد بازشدن دارند.

تبلیغات عمومی کمتر: با رشد استفاده از شخصی سازی در بازاریابی، پذیرش مشتریان از تبلیغات عمومی کاهش می یابد. آمارها نشان می‌دهد؛ بیش از 70 درصد خریداران تنها زمانی به کمپین‌های بازاریابی پاسخ می‌دهند که بر اساس علایق آن‌ها تنظیم شده باشد.

پیشنهادات شخصی سازی شده محصول: 75 درصد از مشتریان پس از دریافت پیشنهادات شخصی‌شده، احتمال خرید بیشتری دارند.

مزایای بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

وقتی این استراتژی به درستی پیاده سازی شود، هم کسب و کارها و هم مشتریان از مزایای آن بهره مند می شوند.

  1. رضایت بیشتر مشتری:

هرچه بیشتر احساس کنیم که کسی نیازهای ما را درک می کند، بیشتر تمایل داریم که به او اعتماد کنیم.

وقتی یک تجربه شخصی سازی شده را به مشتری ارائه می دهید، به او می گویید که نیاز او را درک می کنید. این امر کل فرآیند سفر مشتری آنها را آسان تر می کند و فرآیند خرید را از یک معامله به یک رابطه تبدیل می کند.

همانطور که شما به عنوان کسب و کار این رابطه را ایجاد می کنید، مشتری یاد می گیرد به توصیه های شما اعتماد کند و زمانی که نیازی داشته باشد که شما می توانید آن را برآورده کنید؛ بیشتر به سراغ شما خواهد آمد.

مطلب پیشنهادی: 7 جرنی یا سفر مشتری پرکاربرد در مارکتینگ اتومیشن

  1. افزایش وفاداری مشتری:

از آنجا که 65 درصد از درآمد یک شرکت از مشتریان تکراری حاصل می شود؛ رضایت مشتریان بسیار مهم است.

شخصی سازی می تواند وفاداری مشتریان شما را به ارمغان بیاورد. آمارها نشان می‌دهد که بیش از 40 درصد از مشتریان علاقه دارند مشتری‌ همیشگی کسب‌وکاری باشند که تجربه خرید شخصی‌سازی شده را ارائه می‌دهد.

  1. بازگشت سرمایه بالاتر در بازاریابی

بازاریابی شخصی‌شده یک استراتژی مقرون به صرفه تر از تبلیغات سنتی است. در تبلیغات سنتی، بازگشت سرمایه (ROI) بسیار کم است.

توصیه‌های شخصی‌سازی شده می‌تواند مشتریان را به خرج کردن بیشتر سوق دهد. در یک بررسی، تقریباً نیمی از خریداران بر اساس پیشنهادات یک برند، یک خرید فوری انجام دادند و 85 درصد از این افراد از خرید خود راضی بودند.

طبق گفته McKinsey & Company، یکی از شرکت های پیشرو در بازاریابی در جهان، بازاریابی شخصی می‌تواند فروش را تا 10% (یا بیشتر!) افزایش دهد و تا 8 برابر ROI در هزینه‌هایی که برای بازاریابی انجام می دهید، به ارمغان بیاورد.

چالش های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

طبق یک نظرسنجی از متخصصان تأثیرگذار بازاریابی، تقریباً دو سوم آنها بر این باورند که شخصی‌سازی مبتنی بر داده‌ سخت‌ترین استراتژی برای اجرا است.

شاید آسان نباشد، اما ارزشش را دارد! در اینجا برخی از چالش‌های رایج و چگونگی غلبه بر آنها آورده شده است.

1- جمع آوری داده های مشتریان

برای ارائه یک تجربه واقعا شخصی، باید داده‌های مربوط به مخاطبین خود را جمع‌آوری کنید (داده های CRM)؛ که انجام این کار ممکن است سخت باشد. با کمک این داده ها می توانید پیش بینی کنید که هر فرد چگونه به پیشنهاد یک محصول یا سناریوی خاص پاسخ می دهد.

شخصی سازی به شدت بر داده های دقیق و به روز مشتری متکی است. حفظ کیفیت داده ها می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا اطلاعات در طول زمان تغییر می کند و داده های نادرست می تواند منجر به تلاش های بازاریابی نادرست شود.

2- یکپارچه سازی داده های مشتریان

بسیاری از شرکت‌ها داده‌ها را در دیتابیس‌ها و منابع مختلف ذخیره می‌کنند که یکپارچه‌سازی و تجزیه و تحلیل موثر داده‌ها را برای شخصی‌سازی به چالش می‌کشد. داده های CRM، داده‌های رفتار مشتری در وبسایت و اپلیکیشن، داده های نرم افزارهای ایمیل و پیامک و … باید به درستی یکپارچه شوند. یکپارچه‌سازی داده‌ها در پلتفرم‌ها و سیستم‌ها برای داشتن یک دید جامع از مشتری ضروری است.

3- حفظ تعادل در شخصی‌سازی

در حالی که برخی از مصرف کنندگان دوست دارند برندها، علایق آنها را درنظر بگیرند؛ زمانی که برند بیش از حد قوی ظاهر می شود؛ بر تجربه مشتری تاثیر منفی می گذارد.

کسب و کار باید ارزشی را که با محتوای شخصی‌شده ارائه می‌دهد؛ به وضوح نشان دهد و از تبلیغات هدفمند تهاجمی خودداری کند و به حریم خصوصی کاربر احترام بگذارد.

بمباران مشتریان با پیام های شخصی می تواند منجر به تجربه منفی مشتری شود.

4- تخصیص منابع کافی

برای توسعه یک استراتژی بازاریابی شخصی‌شده مؤثر، شرکت‌ها باید کارکنان، بودجه و زمان برای انجام آن داشته باشند.

ایجاد محتوای شخصی‌شده می‌تواند به زمان و منابع زیادی نیاز داشته باشد. تطبیق محتوا با اولویت‌های فردی و بخش‌بندی بازار نیازمند یک استراتژی محتوا و برنامه‌ریزی است.

بازاریابی شخصی باید برنامه ریزی شده و هدفمند بوده و ردیابی شود. تکنولوژی و اتومیشن می‌تواند از پس جمع‌آوری داده‌ها برآید، اما باید دید چه داده‌هایی مهم است و چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد. شما باید بدانید که مشتریان شما چقدر مایلند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، چه زمانی آن را جمع آوری و چه زمانی پیام های شخصی ارسال کنید.

همچنین باید کانالهایی که بهترین بازدهی را دارد، جستجو کنید تا بتوانید منابع خود را به موثرترین کانال ها تخصیص دهید.

بهینه سازی مستمر کمپین های بازاریابی شخصی‌شده می تواند پیچیده باشد. انجام تست A/B و تجزیه و تحلیل نتایج برای اصلاح استراتژی های شخصی‌سازی ضروری است.

5- نرم افزار اتوماسیون بازاریابی مناسب

پیاده‌سازی فناوری بازاریابی مناسب که بتواند شخصی‌سازی را به طور موثر انجام دهد؛ خود، چالشی دیگر است. شرکت ها باید ابزارها و پلتفرم های مناسب را برای شخصی‌سازی انتخاب کنند.

یکپارچه کردن داده ها و اطلاعات مشتریان، تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش جامع از کمپین‌ها، طراحی سفر مشتری همگی چالش هایی است که یک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، باید به خوبی اجرا و پیاده سازی کند. یکی از برترین نرم افزارهای حال حاضر مارکتینگ اتومیشن، وب انگیج است که دیجیتال فلای به عنوان نماینده رسمی آن در ایران می باشد.

همانطور که مشتریان به تجربیات شخصی از برندهای مختلف عادت می کنند، انتظارات آنها افزایش می یابد. برآورده کردن یا فراتر رفتن از این انتظارات می تواند یک چالش دائمی برای بازاریابان باشد.

علیرغم این چالش ها، بازاریابی شخصی سازی شده می تواند مزایای قابل توجهی را در صورت اجرای موثر ارائه دهد. شرکت‌هایی که حریم خصوصی را در اولویت قرار می‌دهند، روی فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند و رویکرد مشتری-محوری را حفظ می‌کنند، می‌توانند بر بسیاری از این موانع غلبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر

مطالب منتخب

آخرین مطالب وبلاگ