اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی به عنوان یک تکنیک قدیمی بازاریابی، روشی بسیار کارآمد و مؤثر برای برقراری ارتباط با مشتریان است. امروزه با توجه به تعداد بالای اس ام اس ها و پیامک هایی که روزانه دریافت می کنیم؛ شاید به اثربخشی بازاریابی پیامکی شک کنید.
اما درواقع بازاریابی پیامکی، نرخ بازشدن و همچنین نرخ کلیک بسیار بالایی دارد و استفاده صحیح از بازاریابی با اس ام اس و خصوصا شخصیسازی پیامکها می تواند به کسب و کارها کمک کند که به درستی از مزایای آن بهرهمند شوند.
محدودیت 160 کاراکتری که اغلب به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ برای پیامک دیده می شود، در واقع یکی از نقاط قوت این کانال بازاریابی است. این امر کسب و کار را مجبور می کند تا حد امکان واضح و مختصر باشد.
کسب و کارها میتوانند از بازاریابی پیامکی برای کمپین های تبلیغاتی، ارسال اطلاعات مهم درلحظه، ارسال یادآوری، تبلیغ محصولات جدید، درخواست بازخورد و موارد دیگر استفاده کنند. به عنوان یک کانال بازاریابی، ارسال پیامک، روشی آسان است و پتانسیل بازگشت سرمایه بالایی دارد.
همانطور که اشاره شد؛ پیامک، موارد استفاده بسیاری دارد که می تواند فوراً به کاربران ارزش افزوده دهد. نمونه ای از این کاربردها ارسال پیامک های هدفمند برای کاربران در یک جغرافیای خاص (بازاریابی مبتنی بر مکان) است و یا پیامک های شرطیسازیشده هنگام سررسید صورت حساب است.
در ادامه چند مورد از راه هایی که کسب و کارها می توانند از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنند آمده است:
- به مشتریان جدید خوش آمد بگویید؛
- صورتحساب های آینده را به مشتریان یادآوری کنید و روشی آسان برای پرداخت ارائه دهید؛
- قرار ملاقات ها را تأیید، لغو و برنامه ریزی مجدد کنید؛
- کمپین فروش ویژه را اجرا کنید؛
- به مشتریان VIP تخفیف های انحصاری ارائه دهید؛
- تایید سفارش و به روز رسانی اطلاعات کالا را ارسال کنید؛
- پشتیبانی فنی ارائه دهید؛
- نظرسنجی بازخورد مشتریان را اجرا کنید؛
نرخ بازشدن بالا در بازاریابی پیامکی
آیا می دانستید که 98 درصد از پیامک ها توسط گیرنده آن باز شده و خوانده می شود؟ از آن جالبتر اینکه، این پیام ها معمولاً در عرض 3 ثانیه پس از دریافت باز می شوند. درحالیکه نرخ بازشدن در ایمیل به طور میانگین 20 درصد است.
پیامک، می تواند به سرعت و به راحتی برای تعداد زیادی از افراد به طور همزمان ارسال شود. یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی پیامکی، توانایی دستیابی به مخاطبان زیاد درلحظه است.
تقریبا تمامی کاربران موبایل، به محض شنیدن صدای نوتیفیکیشن پیامک، اس ام اس را باز کرده و میخوانند. تعامل بالای بازاریابی پیامکی مستقیماً بر درآمد این کانال تأثیر می گذارد و آن را به یک کانال بسیار کارآمد تبدیل میکند.
مقرون به صرفه بودن بازاریابی پیامکی
کمپین های پیامکی ارزان تر از انواع روشهای سنتی بازاریابی و تبلیغات هستند و پتانسیل تولید ROI بسیار بالاتر را دارند. در بازاریابی پیامکی نتایج بسیار دقیقتری از عملکرد هر کمپین وجود دارد. کافیست آن را با تبلیغات تلویزیونی یا بیلبورد که هزینه های بسیار بالایی دارد و در آن عمدتا هیچ راهی برای دانستن دقیق اقدامات مشتریان پس از مشاهده تبلیغات وجود ندارد، مقایسه کنید.
از آنجا که فروش مجدد به مشتریان فعلی حداقل پنج برابر آسان تر از یک مشتری جدید است، با اجرای مجدد کمپینهای اس ام اس مارکتینگ برای مشتریان فعلی می توان به نرخ بازگشت سرمایه بالایی رسید. در واقع شما در حال بازاریابی برای یک مزرعه آماده برای برداشت هستید.
سرعت بالا در ارسال پیامک در اس ام اس مارکتینگ
بازاریابی پیامکی تقریباً زمان تحویل صفر دارد و ارسال پیام در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به اینترنت به مخاطبان هدف انجام میشود. از این مزیت می توان برای اجرای کمپینهای سریع مثلا برای خالی کردن انبار از محصولات قدیمی در زمانهایی که محصولات جدید در راه هستند استفاده کرد.
جذابیت بالای بازاریابی پیامکی
مشتریان پیامهای بازاریابی ارسال شده از طریق پیامک را جذاب میدانند، بهویژه زمانی که آن پیامها برای گیرنده آن شخصیسازیشده باشد. زمانی که مشتری شماره تلفن همراه خود را به شما میدهد، نشاندهنده اعتماد او است، بنابراین استفاده مناسب از بازاریابی پیامکی یک فرصت بزرگ برای بهبود رضایت مشتری و تثبیت وفاداری به برند آنهاست.
با اتصال پایگاه داده مشتریان به سرویس ارسال پیامک و استفاده از اتوماسیون بازاریابی، می توان پیامها را شخصیسازی کرد. این شخصیسازی از نام آنها گرفته تا رفتار خرید یا خصوصیات جمعیتشناختی آنها را شامل می شود و حتی می توانند مبتنی بر مکان باشند.
روزانه پیامک های بسیاری از این نوع دریافت میکنیم که با نام شما ارسال می شود و با توجه به سوابق خریدتان، محصولاتی که قبلا مشاهده کردید و … شما را به خرید مجدد محصولات با انواع مشوق مثل ارسال رایگان یا تخفیف ویژه ترغیب می کند.
ادغام با کانال های دیگر بازاریابی
می توان از بازاریابی پیامکی به عنوان بخشی از یک استراتژی ارتباطی یکپارچه استفاده کرد. به عنوان مثال زمانی که کالا موجود شد از طریق پیامک به فرد اطلاع داد تا برای خرید محصول اقدام کند یا زمانی که تراکنشی در وبسایت شما انجام میشود؛ می توان با کمک پیامک کاربر را از ثبت اطلاعات سفارش و زمان ارسال کالا مطلع کرد.
ادغام با کانالهای بازاریابی دیگر این امکان را میدهد تا ارتباط خود را با کاربر حفظ کنید و همیشه راهی برای ارسال پیام داشته باشید.
در این مقاله مزایای بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ را بررسی کردیم. در بازاریابی پیامکی شخصیسازی پیام بسیار مهم است و کمک می کند تا پیام درست، به فرد درست ارسال شود و با مخاطب قراردادن فرد تجربه بهتری برای مشتری بسازد. یادآوری قرار ملاقات، ارائه پیشنهادات تبلیغاتی، ارسال اطلاع رسانیهای مهم از جمله کاربردهای بازاریابی پیامکی هستند.