ردیابی رفتار کاربر در ایجاد تجربه بهتر برای کاربران بسیار موثر است. با ردیابی رفتار کاربر و اقدامات وی می توان ترجیحات و علایق وی را رصد کرد و محتوای شخصیسازیشده و متناسب با علاقه و ترجیحات کاربر ارائه داد. این عمل در افزایش بهره وری کمپین های بازاریابی بسیار موثر و سودمند است.
ردیابی رفتار چیست؟
ردیابی رفتار در اتوماسیون بازاریابی شامل نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت ها و رفتار آنلاین کاربران برای درک تعامل آنها با محتوای دیجیتال، وب سایت، ایمیل ها و سایر نقاط تماس است.
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی از مکانیسمهای ردیابی مختلفی مانند کوکیها، پیکسلها و کدهای ردیابی برای نظارت بر تعاملات کاربر در پلتفرمهای دیجیتال استفاده میکنند.
این ابزارها داده های مربوط به فعالیت های کاربر، از جمله صفحاتی که کاربر در وبسایت بازدید کرده است، مدت زمان بازدید از هر صفحه، محصولات مشاهده شده، موارد اضافه شده به سبد خرید، کلیک ها، ارسال فرم ها و تعامل با ایمیل ها را جمع آوری می کنند.
این اطلاعات ممکن است برای بازاریابی و شخصی سازی مبتنی بر داده استفاده شود؛ جایی که هر فرد اطلاعات مناسب را در زمان مناسب دریافت می کند. بنابراین با کمک ردیابی رفتار، کاربر محتوای نامرتبط و اسپم دریافت نمی کند و این امر به افزایش نرخ تبدیل کمک می کند.
پس از جمع آوری داده ها در یک پایگاه داده یکپارچه، یک پروفایل جامع برای هر کاربر ایجاد می شود که علاوه بر این داده ها می تواند شامل اطلاعاتی اعم از نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه و … باشد.
تقسیم بندی رفتاری کاربران
بر اساس داده های جمع آوری شده، کاربران به گروه هایی با الگوهای رفتاری مشابه تقسیم می شوند. به عنوان مثال، کاربرانی که مرتباً از یک دسته محصول خاص بازدید می کنند یا کسانی که سبد خرید را بدون تکمیل خرید رها کرده اند.
با کمک این الگوها می توان پیامها را برای هر دسته از افراد شخصیسازی نمود تا هر گروه محتوای مرتبط و متناسب با علائق خود دریافت کنند.
شخصیسازی پیام به کمک ردیابی رفتار
پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی از دادههای رفتاری برای شخصیسازی پیامها و محتوای بازاریابی استفاده میکنند. این شخصیسازی میتواند در کانالهای مختلفی مانند ایمیل، محتوای وبسایت و تبلیغات رخ دهد.
براین اساس یک فروشگاه آنلاین می تواند پیشنهاد خرید محصول را به شکل شخصیسازیشده و بر اساس سابقه جستجو و خرید قبلی کاربر ارسال کند.
بطور مثال کاربرانی که علاقمند به بازیهای پلی استیشن 5 هستند و این دسته از بازی ها را در سایت جستجو کرده اند؛ ایمیل هایی از آخرین بازی های اضافه شده به فروشگاه آنلاین و یا آخرین اخبار مربوطه دریافت می کنند.
اجرای اتوماسیون به کمک ردیابی رفتار
با کمک ردیابی رفتار می توان کمپین های خودکار را برنامه ریزی و اجرا کرد که براساس اقدام کاربر یا رویدادی خاص فعال می شوند که در اصطلاح به این اقدامات و رویدادها، محرک گفته می شود.
ارسال یک ایمیل پیگیری برای کاربرانی که سبد خرید خود را رها کرده اند یا ارائه تخفیف به کاربرانی که مدتی است خریدی انجام نداده اند؛ نمونه هایی از این کمپین های خودکار است که پس از یک بازه زمانی مشخص اجرا می شوند.
امتیازدهی سرنخ به کمک ردیابی رفتار
با کمک ردیابی رفتار می توان براساس رفتار و اقدامات، به کاربران امتیازدهی کرد. تخصیص امتیاز به کاربران یا امتیازدهی سرنخ به الویت بندی و شناسایی کاربرانی که شانس تبدیل بیشتری دارند کمک می کند.
کاربری که در دموگرافی خاصی قرار دارد و ایمیل های مرتبط با بازی های پلی استیشن را دنبال می کند یا در سایت، اخبار مرتبط با بازی های جدید را مشاهده می کند با کمک امتیازدهی سرنخ در اولویت فروش بازی های پلی استیشن قرار می گیرد. نرخ تبدیل چنین کاربری بالا است و از ایمیل ها و پیام های تبلیغ محصولات مرتبط استقبال می کند.
نقش ردیابی رفتار در تست A/B
با کمک ردیابی رفتار می توان تست A/B را بر روی محتوای کمپین پیاده سازی کرد و با بررسی نتایج کمپین ها و عملکرد کاربران، کمپین ها را بهبود داد.
با کمک ردیابی رفتار می توان فهمید کدام متن یا محتوای پیام، کدام تصاویر یا فراخوان ها بهتر عمل می کنند و از آنها برای اجرا کمپین های اصلی بهره برد.
تجزیه و تحلیل داده های رفتاری کاربران
تیمهای بازاریابی دادههای رفتاری را تجزیه و تحلیل میکنند تا به بینشی در خصوص ترجیحات کاربر و سفر مشتری برسند و از آن برای تصمیم گیری در مورد استراتژی های بازاریابی و بهینه سازی کمپین های بازاریابی و رسیدن به نرخ تبدیل بالاتر استفاده کنند.
قدرت واقعی ردیابی رفتار در توانایی آن در هدایت کمپین های بازاریابی شخصیسازیشده است که به کسب و کارها اجازه می دهد محتوای هدفمند ارائه دهند؛ پاسخ های خودکار را پیاده سازی کنند و تجربیات کاربر را بهینه کنند. در نتیجه تعامل مشتری و اثربخشی تلاشهای بازاریابی افزایش می یابد.